A kripli Holivúdba megy

Ezt az újságot Johnny is biztos boldogan kikürtölné: az évadnyitó után rögtön megkezdődött a munka a WS Színházban. Mert ami Johnny fülébe jut, nem marad kikürtöletlenül, legyen szó fületlen birkáról, macska farkába harapó libáról vagy arról, hogy filmesek tódulnak Inishmaan szigetére, Holivúdból.

A cseh Ivo Krobot a cseh Szigorúan ellenőrzött vonatok, a magyar Tóték és az orosz A szelíd teremtés után most a népszerű ír kortárs szerző, Martin McDonagh A kripli című darabjából rendez előadást Szombathelyen. A címszereplő nem más, mint a kacskakezű, kacskalábú magányos nagykamasz, Csámpás Billy, aki nénikéi aggódó figyelme mellett minden idejét „a tehenek fixírozásával” tölti, ráadásul a könyvet nem hajigálásra, hanem inkább olvasásra szánja. Vagyis lássuk be, igazi „csudabogár”, aki kilóg a környezetéből. El is határozza, hogy akkor inkább kivándorol „Holivúdba”, ott csinál karriert. (Az „Ír honfi dalát” mindenesetre elénekli, a „holivúdi” forgatókönyv instrukciói szerint.)

„Végig azt gondoljuk, hogy a kertész a gyilkos”, jellemzi Ivo Krobot a „rafináltan megírt” McDonagh­színdarabot, amely ezek szerint úgy működik, mint egy izgalmas, titkokkal teli detektívregény. Vagy mint a tenger, amely körbeveszi azt az önmagába zárt, földhözragadt és vágyakkal teli, fájdalmasan furcsa és ismeretlenül is annyira ismerős világot, ahol a történet játszódik. Varró Dániel zseniális, finoman vaskos fordításában az ír Inishmaan szigetén nagy hullámokat vet, megállás nélkül fecseg a komikus felszín – és hallgat a kilátástalanságot, tragédiákat rejtő mély. 1934-­et írunk, amikor Johnny a fületlen birka meg a holivúdi filmesek érkezése mellett egyszer csak azt is kikürtöli, hogy „egy németországi alak mostan került a hatalmi székbe egy éktelenül muris bajusszal”. Mamusnak azonnal meg is van a véleménye a muris bajuszosról: „Annak az alaknak kevesebbje van egy kerékkel.”

Mindeközben a Márkus Emília teremben a hosszú asztalról most sem hiányozhat a sárga friss virág: Ivo Krobot ezúttal is azzal indít, hogy több évtizedes színházi pályafutása alatt egyetlen próbafolyamat sem kezdődhetett meg kabalavirág nélkül. Sárga legyen és friss, az a lényeg. (Amit természetesen Győrváry Eszter ügyelő feladata lesz eltenni, megszárítani.) Az üdvözlések most már a régi kollégáknak, barátoknak szólnak: a legtöbben nem először találkoznak Ivo Krobottal, akinek „magyar hangja” továbbra is Halász András, ahogy dramaturgként most is Duró Győző vett részt az előadás előkészületeiben. (Egészen odáig, hogy az ír nevek kiejtését fonetikus átiratlista segíti a példány végén.) Az asztal körül: Kiss Mari, Csonka Szilvia (Billy nénikéi), Szabó Tibor (Johnny), Balogh János (Billy), Matusek Attila (a sárga haminyamira vágyó Bartley), Hartai Petra (a tojást dobigáló, macskaölő Helen), Endrődy Krisztián (a lélekvesztő csónakos, Bobbybaba), Horváth Ákos (orvos), Vlahovics Edit (Mamus). Ivo Krobot bevezetője után ők olvassák föl a darabot, aztán hamarosan következhet a munka a térben. Ivo Krobot szerint játék közben tárulnak föl igazán a szereplők közti viszonyok.

Az olvasópróbára benéz Jordán Tamás a szokásos üdvözlésre, aztán megy is tovább. Közben a Krúdy Klubban meg a büfében nagy ölelések, nagy találkozások. az évadkezdés valahogy mindig olyan, mint az újévköszöntés. Észrevétlenül forogni kezd a színházi nagyüzem. A kripli után egy nappal újabb olvasópróba a láthatáron: a Játszd újra, Sam! lesz az első nagyszínpadi bérletes bemutató a 2015/16­-os évadban, Béres Attila rendezésében.

Bérleten kívül készül a Jelenetek 2 házasságból című Móricz­-előadás Koltai Róberttel. És szeptember elején újra színre kerül a májusban bemutatott Makrancos Kata, még mindig Alföldi­-rendezésben. Boldog új évet!

 

Vonatkozó cikk:

A kripli

Vas Népe (Szerző: Ölbei Lívia)
2015. augusztus 26.

Támogatók