Évadnézőben a Weöres Sándor Színházban

Dühös és nevetős (szórakoztató) 2019/2020-as évadot ígért a Weöres Sándor Színház. Akkor még nem tudhattuk, hogy adódik még egy jelző is: befejezetlen.

Négy tavaszi és négy őszi bemutatóval, plusz egy bérleten kívüli előadással készült a WSSz, és nem rajta múlt, hogy ebben az évadban kicsit minden másképp alakult. Korán kezdődött az évad, mert az ETC-tagság (Európai Színházi Konvenció) révén Szombathelyre érkező rendezők már az előző szezon végén megkezdték a munkát. Úgyhogy 2019 őszén elsőként a szlovén, aztán az olasz vendég rendezését láthatta a közönség.

Jaša Koceli szlovén kortárs drámát hozott: a Simona Semenic 5 fiú című drámájából készült előadásban (a Márkus Emília Teremben) öt fi atal színésznő játszott, fantasztikus energiákkal: olyasmit mutathattak meg magukból – meg belőlünk –, amit még soha. Szóval magasról indult az évad.

 

Luca Cortina világhíres orosz szerzőpárostól választott darabot: a Presznyakov testvérek Terrorizmus című drámája (az 5 fiúhoz hasonlítható „hálózatos” konstrukciójával) pont azt az álomszerű, szorító, rejtett láncreakciók sorozatában megmutatkozó világállapotot fogalmazta nagyszínpadra, amelyben élünk: most.

 

A kamarateremben aztán újabb álomjáték következett: Hamvai Kornéltól a Márton partjelző fázik, Valló-rendezésben. Több mint húsz év után jutalomjáték Jordán Tamásnak – és a többieknek is. A velünk élő múlt. Az örök jelen.

 

A nagyszínpadon ezzel párhuzamosan elkészült a Liliomfi Mohácsi-féle változata. Nagyszabású, sírva vigadós, kemény (kegyetlen), a nosztalgia csillámpora nélkül. Liliomfi, avagy még egyszer hátulról.

 

A harmadik párosra se lehetett panasz: miközben fönn, a kamarateremben Zsótér Sándor mutatta meg Peter Shaffer „kultdrámája”, az Equus új színeit (amennyire csak lehetséges), a nagyszínpadon a Kis hölgy a Maximból borzolta a kedélyeket. Az Equusban a legszebb talán az volt, hogy a két csodálatos fiatal színész – Major Erik és Nagy-Bakonyi Boglárka – finoman, bensőségesen és pontosan együttműködött Jordán Tamással.

A patinás bohózatot Réthly Attila vitte színre, ki más, mint Hamvai Kornél újrafordításaalapján: búcsú Osztrigás Micitől, vissza Feydeau-hoz. (Ezek a bérletek sem futottak ki még teljesen, amikor a járvány miatt bezártak a színházak.)

 

Bérleten kívül, ETC-projektben, Réthly Attila rendezésében mutatta be a színház a Haragosszigetet, Lőrinczy Attila mai sorstragédiája direkt erre az alkalomra készült – és betalált.

 

Ádám bérletes almái – Czukor Balázs rendezésében – nem érnek meg ebben az évadban. A próbafolyamat márciusban az olvasópróbával épphogy elkezdődött, a világjárvány miatt néhány nap múlva leállt, április 28-tól online, május 19-től bent, a színházban - a szabályok szigorú betartásával - folytatódik a munka.

Vas Népe (Szerző: Ölbei Lívia)
2020. május 12.