Műsorváltozás

Tájékoztatjuk kedves közönségünket, hogy a 2018/2019-es évadterv módosult: Székely Csaba: Öröm és boldogság, továbbá Mark Haddon-Simon Stephens: A kutya különös esete az éjszakában című színművei nem szerepelnek a tavaszi műsorban.

Tájékoztatjuk kedves közönségünket, hogy a 2018/2019-es évadterv módosult: Székely Csaba: Öröm és boldogság, továbbá Mark Haddon-Simon Stephens: A kutya különös esete az éjszakában című színművei nem szerepelnek a tavaszi műsorban.

Helyettük Ferdinand von Schirach német kortárs szerző Terror című színműve látható Jordán Tamás rendezésében a Márkus Emília Teremben február 8-án. A másik bemutatót, A.P. Csehov: Három nővér című drámáját Réthly Attila rendezi, a premier február 15-én lesz a Nagyszínpadon.

 

 

Ferdinand von Schirach: Terror

dráma

zárt tárgyalás

A német sztárügyvédből lett drámaíró Ferdinand von Schirach (1964) – aki többek között Klaus Kinski családját is képviselte – 45 éves korában kezdett el írni. Ügyvédi tapasztalatait feldolgozó könyvei azonnal a bestseller listákra kerültek, és világszerte több millió példányban adták el őket. Két „esetgyűjteménye" (Bűnös? – 11 meglepő eset; Ártatlan? – Újabb meglepő bűnügyi esetek) és egy regénye (Collini nem beszél) magyarul is megjelent.

Első színpadi művét, a Terrort 2015 októberében egyidőben mutatta be a Deutsches Theater Berlin és a Schausspiel Frankfurt. Azóta német, svájci, dán, szlovén, osztrák, japán, izraeli, venezuleai színházak tűzték műsorukra, folyamatosan nagy népszerűségnek örvend.

A Lufthansa Berlin és München között közlekedő utasszállítóját eltéríti, és egy teltházas futballstadion felé kormányozza egy terrorista. Lars Koch vadászpilótának döntenie kell: lelője-e a repülőgépet a fedélzetén 164 emberrel, hogy megmentse a stadionbeli hetvenezret. A történteket Ferdinand von Schirach darabja egy bírósági tárgyalás keretei között dolgozza fel. A nézők az esküdtek szerepét kapják: feladatuk, hogy figyeljenek meg mindent, és a végén szavazzanak a látottak-hallottak alapján a vádlott elítéléséről vagy felmentéséről.

Ferdinand von Schirach első színpadi műve az emberi döntés felelősségét állítja középpontba, arra a kérdésre keresi a választ, vajon van-e különbség élet és élet között, ha azt a számok, a mennyiség felől nézzük. Hozhatunk-e döntést a halálról a nagyobb tragédia elkerülése érdekében? Ki a felelős?

Magyarországon a Weöres Sándor Színház a harmadik teátrum, amely bemutatja a Terrort, csatlakozva ezzel ahhoz a világszerte több tucat színházhoz, ahol a nézők – a szerző elképzelésének megfelelően – már döntöttek Lars Koch bűnösségéről. (A terror.theater oldalon megtekinthető, hogy melyik országban hogyan ítélte meg a közönség Lars Koch döntését: felmentette vagy elítélte a vadászpilótát.)

Rendező: Jordán Tamás

Bemutató: 2019. február 8. 19 óra, Márkus Emília Terem

 

A.P. Csehov: Három nővér

dráma

A Prozorov-lányok több, mint egy évtizede egy ismeretlen kisvárosban élnek, miközben folyamatosan gyerekkoruk színhelyére, Moszkvába vágyakoznak. Terveket szőnek, újabb és újabb határidőket tűznek ki a visszaköltözésre, de végül minden marad a régiben, élik tovább szürke kisvárosi életüket.

Csehov Három nővérét a boldogságkeresés drámájaként emlegetik, melyben nem az az igazán drámai, hogy a hőn áhított boldogság (Moszkva) elérhetetlen lenne a szereplők számára, hanem az, hogy ők valójában semmit nem tesznek érte.

Mi van azonban, ha nem is tehetnek semmit? Ha a városukban - épp úgy, mint egykor Szombathelyen - állomásozó katonai alakulatok elől elmenekülni úgyis képtelenség, ezért inkább meg kell tanulni velük együtt élni.

Mi van, ha a három lány hús-vér valójában nem is létezik, csupán szerepálmok, eljátszandó drámai karakterek vidéki színészek fantáziájában?

Mi van, ha a szerepálomból felébredni nem lehet és a vágyott szerep átveszi a hatalmat a karaktert alakító színész felett?

Mi van, ha Moszkva nem más, mint az áhított hírnév, ismertség, az elérhetetlen fővárosi művészszínház színpada, ami után minden eltemetett vidéki színész vágyakozik, beszél róla, keresi múltjában és elképzelt jövőjében, közben pedig észre sem veszi, hogy Moszkva ott van benne, a civil és alkotói jelenében, a kisvárosinak tűnő, szürke hétköznapjaiban?

És mi van, ha Moszkva Szombathelyen van, a Weöres Sándor Színház színpadán, amit Jordán Tamás pontosan annyi esztendeje alapított, mint ahogy Prozorov hátrahagyva Moszkvát letelepedett lányaival abban a bizonyos ismeretlen kisvárosban?

A Ványa bá nagysikerű rendezése után Réthly Attila, a Weöres Sándor Színház főrendezője gondolja újra Csehov drámáját Hamvai Kornél fordításában.

Rendező: Réthly Attila

Bemutató: 2019. február 15. 19 óra, Nagyszínpad


2018. augusztus 08.

Támogatók