A 2019/2020-as évad

A 2019/2020-as évadban is nyolc bérletes - négy őszi és négy tavaszi - bemutató várja a közönséget. Rendez Czukor Balázs, Mohácsi János, Réthly Attila, Valló Péter, Zsótér Sándor, először dolgozik a Weöres Sándor Színház társulatával Székely Kriszta, és a két külföldi rendező: Jaša Koceli szlovén, Luca Cortina olasz rendezők.

ŐSZI BÉRLET (négy előadás)

Simona Semenič: 5 fiú

- játék öt színésznőre -

A kortárs szlovén szerző, Simona Semenič drámája igazi jutalomjáték a címszerepeket alakító öt színésznő számára. A darab különlegessége, hogy felnőtt színésznők játszanak 10-11 éves kisfiúkat, akik maguk is játszanak – és játékaik révén rávilágítanak mélyen megbúvó előítéleteinkre, akaratlanul is felfedik azokat a hatalmi mintákat, amelyeket a társadalom születésünktől fogva belénk táplál. Egyik eljátszott helyzet követi a másikat: szuperhősök csatatere változik családon belüli csatározások világává, a szuperképességek összecsapása lassan, de biztosan fordul át az erőszak, az előítéletek és a gyilkos indulatok hétköznapjainkból ismerős játszmáivá. A színésznők gyermeki kreativitással váltogatják szerepeiket, így az előadás játékosan kérdez rá társadalmi mintáink visszásságaira, melyek már gyermekkorunkban kísértenek bennünket, s melyek ellen felnőttként gyermeki ártatlansággal harcolunk tovább.

Rendező: Jaša Koceli
Bemutató: 2019. szeptember 13., Márkus Emília terem

 

 

 

Oleg és Vlagyimir Presznyakov: Terrorizmus

– groteszk játék hat képben

Gazdátlan bőröndök a kifutópályán, elhidegült szeretők a hálószobában, felszínre törő feszültségek a munkahelyen, gyanakvó vénasszonyok a játszótéren, összeverekedő rendőrök a szolgálati öltözőben. Emberek a hétköznapi katasztrófáktól sújtott övezetben. Az orosz Presznyakov testvérek világsikerű darabjának ősbemutatójára a 2001-es terrortámadásokat követő évben került sor, nem sokkal az után, hogy egy világ tapasztalta döbbenten, hogy a fenyegetés a legváratlanabb helyeken és helyzetekben megjelenhet. A Terrorizmus mégsem a politikai értelemben vett terrorcselekményekről nyújt látleletet. Hat szürreális, groteszk humorral átitatott jelenetén keresztül arról a félelemről beszél, amely mindennapi életünk alakjai között lappang, hogy újra meg újra előtörhessen. Hétköznapi terrorizmus ez láthatatlan bombákkal, egyszerre vicces és rémálomszerű, ismerős és ismeretlen helyzetekkel. Talán csak egy rossz álom az egész, amiből az álmodó, és vele mindenki a nézőtéren, felébredhet.

A Presznyakov testvérek legtöbbet játszott darabját az olasz származású Luca Cortina rendezi a szombathelyi Anima Sound System zenéjével.

Rendező: Luca Cortina
Bemutató: 2019. szeptember 20., Nagyszínpad


 

Hamvai Kornél: Márton partjelző fázik

- színmű -

Márton partjelző – aki tizenkétszer lengetett az NB I-ben, sőt egyszer majdnem meccset is vezetett; a hetvenes évei végén járó újpesti lakos, aki ugyan a Nagy Világatlasz egy példányával a hóna alatt rója az utcákat, de a kerület határait alig néhányszor lépte át; mindennapi kocsmai törzsvendég, volt III/III-as ügynök, egykori lepkegyűjtő, állítása szerint harminchárom éve özvegy, aki úgy érzi, hogy „ott van a vállán a huszadik század” – tanácstalanul bolyong jelen idejű életének helyszínei és múltjának sötét bugyrai között. Gyengéd humorral megrajzolt sorsában a késői Horthy-kor és a szocialista időszak kisembereinek teljes reménytelensége összesűrűsödik. Vajon van-e számára megváltás, hiszen évtizedekig csak arra várt, hogy hogy Isten szóljon hozzá, és ezzel igazolja, hogy létezik.

Hamvai Kornél díjnyertes darabját több mint húsz évvel ezelőtt mutatta be a budapesti Merlin Színház, címszerepben az élete egyik legkiemelkedőbb alakítását nyújtó Jordán Tamással, akinek most alkalma nyílik arra, hogy – életkorban szinte utolérve a szerepet – új mélységeit bontsa ki a lúzer taccsbíró figurájának.

Rendező: Valló Péter
Bemutató: 2019. október 25., Márkus Emília terem

 

Szigligeti Ede-Mohácsi István-Mohácsi János: Liliomfi

- vígjáték -

A magyar színjátszás hőskorát idéző történetben Szilvai professzor titokban nevelt gyámleányát, Mariskát, fiához akarja adni. A fiú közben, mint istenadta tehetségű vándorszínész, Liliomfi néven sikert sikerre halmoz, és Mariskával a mindenható kifürkészhetetlen akaratából egymásba szeretnek. Ezt az égieknek köszönhető hepiendszerű kezdetet vajon mennyire bonyolíthatják meg a földhözragadt földiek? Vajh mily és főleg mennyi cselszövés és ármány kell ahhoz, hogy az ember az istenek akaratával szembeszegülve elérje azt, amit az istenek elrendeltek neki?

Rendező: Mohácsi János
Bemutató: 2019. november 8., Nagyszínpad




TAVASZI BÉRLET (négy előadás)

Georges Feydeau: Kis hölgy a Maximból

- bohózat -

Petypon doktor szolid úriember, a Maxim mulatóba is csak egyszer vetődött el, véletlenül. A következő napról szól Feydeau talán leghíresebb komédiája.

Nem nagyon jól kezdődik. Petypon fejfájósan ébred a felfordított kanapé alatt. Az ágyában Mignonne, a bártáncosnő…, akit az érkező nagybácsi, az ellentmondást nem tűrő ezredes Petypon feleségének vél. És ekkor jön haza a valódi feleség.
Hogy legyünk úgy ártatlanok, hogy ne pusztuljunk bele? Az észvesztő forgatagban csak egy csodálatos új találmány segíthet, az orvosi szék: aki beleül, gombnyomásra elalszik.

Rendező: Réthly Attila
Bemutató: 2020. február, Nagyszínpad


Peter Shaffer: Equus

- dráma -

Sir Peter Levin Shaffer (1926 –2016) angol író, drámaíró. Világszerte játszott igazi sikerdarabokat írt. Legismertebbek a Black Comedy (Játék a sötétben címen is játszották nálunk), az Equus és az Amadeus.

Az Equust 1973-ban írta. Pár évvel előtte valaki megemlített neki egy horrorisztikus bűntényt: egy 17 éves fiú egyetlen éjszaka megvakított 6 lovat. Mást nem tudott róla. Sem az emberekről, sem a körülményekről. Shaffer próbálta kitalálni, valahogy érthetővé tenni az érthetetlent. A darabban egy bírónő próbálja megmenteni a fiút az életfogytiglani börtöntől, és pszichiáter barátjához fordul segítségért. Feladata: visszavezetni a fiút a normális életbe. Martin Dysartnak sikerül közelebb férkőznie Alanhez. Jó úton halad, de elbizonytalanodik. Mert mi a normális élet? A körülötte lévők normális élete sivár, örömtelen, a sajátját is ideértve. Mi abban a jó? Mit tud szembeállítani Alan képzeletvilágával, szenvedélyességével?

Rendező: Zsótér Sándor
2020. január, Márkus Emília terem


Carlo Goldoni: Mirandolina

- komédia -

Mirandolina szép és okos fogadósnő, akibe minden férfi beleszeret, mert életük legboldogabb óráit tölthetik nála. Egyetlen ember tudja látszólag kivonni magát a hatása alól, Ripafratta, akit hidegen hagynak a nők. Mirandolina veszélyes: mindent tud a férfiakról, és mindent elér, amit akar. De mit akar Mirandolina?

Carlo Goldoni vígjátékát Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője állítja színpadra.

Rendező: Székely Kriszta
Bemutató: 2020. május, Nagyszínpad

 

Anders Thomas Jensen: Ádám almái

- vígjáték -

Az Ádám almái című színdarab Anders Thomas Jensen dán-német kooprodukcióban készült filmje alapján íródott. A szórakoztató vígjáték - ami mindenkor aktuális kérdéseket vet fel: a hit és a kegyelem kérdését - egy határtalanul jó és egy végtelenül gonosz ember összecsapásáról szól. Ádám le akarja rombolni Ivan hitét, és bár ez átmenetileg sikerül is neki, Ivan személyiségéből olyan földöntúli tisztaság és jóság árad, aminek hatása alól senki sem vonhatja ki magát. Még Ádám sem…. A darabot a Radnóti Színházban való nagy sikerű bemutatkozása után most a Weöres Sándor Színház tűzi műsorra.

Rendező: Czukor Balázs
Bemutató: 2020. április, Márkus Emília terem

 

BÉRLETEN KÍVÜL

Lőrinczy Attila: Haragossziget

(Fury Island)

Magyarországon a kétezres években meghökkentően sok, kamaszok által elkövetett szülőgyilkosság történt. Az European Theatre Convention Young Europa III. „Age of Rage” című koprodukciós projektje kapcsán ezt a jelenséget találtuk a legdrámaibbnak, amit fontos a színház eszközeivel is bemutatni. A valós esetek alapos tanulmányozása után egy fiktív, ál-dokumentarista történetet alkottunk, amelyben szándékosan kerültük az olyan kézenfekvő indítékokat, mint a nincstelenség, a drogfüggőség, vagy a súlyos pszichiátriai terheltség. Arra voltunk kíváncsiak, hogy látszólag konszolidált, már-már jólétben élő fiatalok hogyan juthatnak odáig, hogy – jószerivel az ógörög sorstragédiák mintázata szerint – elkövessék a legsúlyosabb bűnt, az anyagyilkosságot. Előadásunkban a tizenhat éves gimnazista lány, Stuci, tizenkilenc éves barátja, Zsomer, valamint a lány anyjának, Erikának, az ötvennégy éves könyvtárosnőnek keresztbe szerkesztett monológjai nyomán sejlenek fel a történet körülményei és motívumai.

Rendező: Réthly Attila
Bemutató: 2019. december 15. 19 óra, Stúdiószínpad

 


2019. május 06.

Támogatók