Pedro, mi amor!
Soha életemben nem hallottam
ennél szebb nevet: Almodóvar. Egyetemre jártam, és a filmklubban azt hittem már
nem érhet meglepetés. Az olasz neorealisták, a film noir, a német
expresszionizmus, a szovjet avantgarde, Tarkovszkij, Tar Béla, Bódy és
Huszárik, Kieslowski és Tarantino után drága csoporttársam azt mondta, na, ma
eláll szemed – szád: Almodóvart nézünk! És beültünk a Matadorra, megnéztük az Asszonyok
a teljes idegösszeomlás szélént, később a Mindent anyámrólt, a Beszélj
hozzá!-t, a Rossz nevelést és
sorban az összes olyan filmet, amit a spanyol zseni rendezett. Akkor még csak
VHS-en, később DVD-n lehetett megszerezni a munkáit. Így esett, hogy lassan
meglett majdnem mind. A Bőr, amelyben
élek, a Megtört ölelések, a Volver és a Julieta már letöltve. De mindig minden új film megjelenésekor ott
ültünk a moziban.
Pedro Almodóvar ugyanis
egy zseni, a mozi festője, aki filmvászonra viszi a legélőbb színeket.
Mindenekelőtt a vöröset, a fáradt lilát, a harsogó zöldet, a sárgát és a
pinket, de mindent tud a kékről és hihetetlen, hogyan passzolhat össze nála a
narancs a barnával, a türkiz a rózsással. Minden egyes beállítás akár egy
festmény. A háttérben a könyvespolcon sorakozó könyvek, a szobrok, a használati
tárgyak, a lámpák, a konyhaszekrény, a szőnyegen hagyott papucs, a kerti asztal
közepén egy üveghamutartó. A spanyol táj. És mindenekelőtt az ember. Ilyen
arcokat sehol nem lát a néző. Mindig azon gondolkodom, hol talál ennyi szépet.
A szabálytalan Rossy de Palma, a gyönyörű Cecilia Roth, Carmen Maura, Marisa
Paredes és az utánozhatatlan Banderas, meg a világhíres filmcsillag: Penélope
Cruz. Istenemre mondom, nem tudom levenni a szemem ezekről a csodálatos
emberekről. Férfiak és nők, öregek fiatalok. Szeretik és gyűlölik egymást, nem
tudnak egymás nélkül élni, és egymással se. Ahogyan farkasszemet néznek a
kamerával, elnyúlnak a kanapén, felmennek egy lépcsőn, vagy megérintik a
másikat, maga a megtestesült érzékiség. Igen, azt hiszem ezt az ízes, szagos
illatos almodóvari dimenziót szeretem a legjobban. Ezt a semmivel össze nem
hasonlítható univerzumot. Kötelezően legszívesebben felsorolnám az operatőreit
is. Egytől- egyig mindegyiket, de most mégis leghűségesebb alkotótársát nevezem
meg: Jose Luis Alcaine-t. Mert nélküle biztosan
semmi nem lenne ilyen. Azt félve írom le, hogy nyolcvanhárom éves. De ahogyan
képet komponál, az kész zenemű! Figyeljék majd meg, ahogy felülnézetből látjuk,
hogyan ömlik a kávé a csészébe, hogyan klikkel hosszú ujjaival az egéren a
főszereplő, miként hersen a répa a kés alatt egy vágódeszkán, és hogyan száll a
füst a csillogó hamutartó közepéből, miközben a háttérben sárgállik egy
hatalmas citrom.
Almodóvar történeteinek
esszenciája pedig maga a váratlanság. A fordulat! Nála mindig történik valami,
ami a vászonra szegezi a tekintetet, amelytől elakad a lélegzet, gyorsabban ver
a szív és hangosabban surrog a vér az ereinkben. Ezért is vártam annyira az új
filmet. Pedro Almodóvar csodálatos forgatókönyvíró is egyben, testvére, Agustín
Almodóvar pedig a producere. Hozzáteszem, egy időre a Fájdalom és dicsőség nálam letaszította az összes korábbi kedvencet
a trónról, pedig azt hittem, a rongyosra nézett Mindent anyámról-t és a Beszélj
hozzá!-t nem überelheti semmi. Ahogyan Antonio Banderas elnéz a kamera
mellett egy félig nyitott bejárati ajtórésben, miközben egy tűzpiros lift
magával viszi élete szerelmét, annál szívfájdítóbbat aligha láttam. Pedig a Casablanca és a Napraforgó sem lányregény. Mégis van ebben az almodóvari harsány
színes festményszerű szimmetriában valami állandó fájdalom, rosszkedv, részvét,
dráma és zsibongó érzékiség. Igen, talán ez az egymásnak feszülő érzékek,
érzelmek játéka, ami minden filmjének sajátja. Hogy hogyan lehet egy családon
belül olyan borzasztó traumákat hordozni, amely felér egy mindennapi
világháborúval. A párhuzamos anyák forgatását végigkísérhettük a facebook-on. A
köpcös égőszemű rendező rózsaszín maszkban instruálja a kifogástalanul
megvilágított szobabelsőben Signora Cruzt, aztán lehunyt szemmel ölelkezik
Rossyval. Máskor bolondosan magára csatolja a filmben szereplő babát, kis
pocakján biztonságosan kalimpál karjaival a rejtélyes sorsú Cecilia.
Két anya sorsát
követhetjük nyomon, akik egészen véletlenül kerülnek egy szobába a szülészeten.
Anaét, aki túl korán, és Janis aki túl későn adott életet gyermekének.
Mindketten lányt szülnek, és óriási nehézségekkel kell megküzdeniük. Férfiak és
támogató család nélkül, egyedülálló anyaként harcolnak minden nap, a szülői
feladatok, a munkaerőpiac, a magánélet válsága és a társadalmi konvenciók
zűrzavarában. Megjósolhatatlan, mi fog történni velük, csak egy a biztos, hogy
életük összefonódik. Hiába kapálózik ellene Janis a balsejtelem valósággá
válik. Olyan az egész, akár egy görög sorstragédiában. Előre meg van írva a
tragédia! Janis még mielőtt kisbabája megfoganna, egy törvényszéki
antropológussal dolgozik azon, hogy feltárják szülőfalujában azt a tömegsírt,
ahová az őseit hantolták. A polgárháborúban elvesztett férfiak, mind ártatlan
áldozatok magukra hagyták az asszonyokat. Itt mindenki árva. Nők városa.
Asszonyok, anyák és lányaik generációi éltek férfiak nélkül. Az anyák
elvesztették férjeiket, a gyerekek az apjukat. Ez a történelmi szégyenfolt
éktelenkedik az almodóvari színes vásznak kellős közepén. A sok harsány kép
közepén tápászkodó, elmaszatolódott szurokfekete folt. A történelem terhe. Ezt
a terhet cipeli magával a Joplinról nevezett hippikolónia sarja Janis, ezt az
elvetélt színésznő, Teresa lánya a nagyon fiatalon anyává váló Ana. Egy heves
szerelmi viszonyból született az egyik, és egy rejtélyes erőszakból fogant baba
a másik gyerekszereplő. Janis szerelme házas, a felesége rákbeteg, a két ember
nem készül közös életre. A nő egyszülős családra rendezkedik be. Arturo nemcsak
a házassága miatt nem lép, hanem mert az összes zsigerében azt érzi, valami nem
stimmel a babával. Óriási fekete haja, vágott mandulaszeme van. Janis kolumbiai
apjára gondol, talán rá hasonlít, őt magát ugyanis egyetlenegy fényképről
látta. Túl egyszerű lenne, ha ez volna az igazság. Ana elveszti a kisbabát,
néhány hónaposan megfullad a gyermekágyban. A két nő sorsa újra összefonódik.
Különös fordulatot vesz a film. Váratlanul és szinte hirtelen alakulnak át a
szerepek a két nő egy baba felállású családban. Ha azt hinnék, ez így is marad,
nagyot tévednek, mert hiába készül nyugodt mindennapokra a két asszony, hiába
keres jól Janis a fotózásokon, csak megérkezik az engedély a sír feltárására.
És kezdetét veszi a holtak családjának felkeresése. Akár egy dokumentumfilmben.
DNS-vizsgálat alá vetik a spanyol asszonyokat. Egyik egy csörgőt említ, másik
egy szandált, van, aki felmenője üvegszeméről beszél. Ezek mind benne lehetnek
a sírban. És Almodóvarban nem csalódik a néző. Mert nála mindig minden pontosan
a helyére kerül. Még a kései színészkarriert befutott Teresa is. Barcelonában
hódítja meg a színpadot! A kis vágottszemű Cecilia is a saját családjában nő
fel. És nyilván kitalálják, mire Arturo újra felbukkan, felesége meggyógyul, de
válni akar. A szerelmesek tehát egymásra találnak. Nem. Nem nyeli el a férfit
egy tűzpiros lift, hogy egy másik életbe vigye magával. Sőt, a sír feltárásakor
a nagy zárójelenetben a Janist játszó Penélope Cruz émelyeg, szédül, és
gömbölyödő hasára teszi a kezét. A sorsuk tehát beteljesedik. A feltáráskor a
csontvázak egytől-egyig beazonosíthatók. A lábszárcsonton a fénye vesztett
szandál, a koponyaüregében az üvegszem és a rengeteg agyagos föld alól
előbukkan egy csörgő. Egy magára hagyott kislány csörgője, akit az apja
karjáról szakítottak le a támadók. A papa magával vitte a csörgőt. A kabátja
zsebébe, a tömegsírba, a halálba, hogy több, mint fél évszázad múltán egy ősz
hajú asszony könnyes szemén át megláthassa gyerekkori játékát egy zsíros agyagos
sír mélyén az apja csontjai mellett.
Almodóvar pedig eltörli
a szégyenfoltot, igazságot szolgáltat az ártatlan áldozatoknak. Nem tudja
visszaadni gyermeknek az apját, anyának a fiát, asszonynak a férjét, de
mementót állít az elhurcoltaknak. Érzékien megrajzolt jeleneteivel, a gyönyörű
spanyol színészekkel, az áradó zenével, a festői tájjal, azzal az
utánozhatatlan perfekcionalizmussal, amellyel filmjeinek minden egyes jelenetét
megkomponálja. Én pedig elégedetten térek vissza a valóságba, és hiszem, hogy a
váratlan fordulat igenis létezik, és megváltoztathatja a világot. Örökre.