Az égben és a földön bál van
2022. február 20.
A Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt., és a Savaria Múzeum közös, május végéig látogatható „Porcelán-bál” című tárlatának, önmagában is helye lehetne a Schrammel-gyűjteménynek otthont adó szombathelyi épületben, de ha tudjuk, - és ezzel a tárlaton szembesülhetünk is -, hogy Schrammel Imre korábban dolgozott herendi porcelánnal, sőt a bálózó, farsangot idéző figurák, valójában az ő keze nyomát viselik, az ő tervei alapján születtek, akkor a találkozás létrejöttében semmi meglepő nincsen.
Ahogy mondani szokták, kínálta magát ez a fajta közös térben, közös koncepciók alapján való megtestesülés. Ez nem jelenti persze azt, hogy az évekkel ezelőtti Schrammel-ötleteket változatlan formában ma is használja a Porcelánmanufaktúra, hanem ezeket részben továbbfejlesztették, némileg újragondolták. A tárlat a Porcelán-bál címet viseli, utalva, rímelve a karneválok világára, az ott feltűnő speciális maszkokra, és jelmezekre. Ez a karnevál persze kimondva, kimondatlanul a velencei karnevál. Hiszen a velencei karneválnak miliője, hangulata, sajátos stílusa, nemcsak meghatározó, ha karneválról beszélünk általában, hanem Velence maga a nagybetűs, klasszikus karnevál, és farsang is persze.
Kevesen tudják, hogy a Schrammel tervezte figurák, a leghíresebb herendi porcelán-sorozat. Maszkos alakok ezerszínű, szemet gyönyörködtető, szívet melengető csoportja, amely az alkotó, és a mintegy kétszáz éves herendi porcelánművészet szerves összefonódását, valamint a megújulásra való képességet hirdeti. Dr. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója, a tárlat megnyitóján beszédében felidézte, amivel a Herendre látogatókat is bíztatni szokta: „Tessék bátran használni a herendi porcelánt, miután örökös pótlást vállalunk, ezért a pénztártól való távozás után nem bánjuk, hogyha megsérül egy-egy porcelán, és netalántán pótolni kellene.” Naponta újabb és újabb egyedi herendi születik, évente úgy háromszáz-négyszáz. A használati tárgyak egyben műalkotások, melyekben a négy őselem – a föld, a tűz, a víz, a levegő – révén benne foglaltatik az egész világ. A világelső porcelán manufaktúra titka, mondta dr. Simon Attila, „A porcelánkészítési receptúrák. Nálunk a minőség a rendet, a rendezettséget, a munkatársak közötti kapcsolat minőségét is hordozza.” A Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. 1826 óta készíti kézműves porcelánjait. Az elmúlt közel 200 év alatt tizenhatezer porcelánformát, és mintegy négyezer mintát alkottak. Mindez mostanra szinte csupán matematikailag felfogható élő örökséget jelent, mondta. Bemutatta egyik kedvencét, a Herendi Sárkányt, ami a keleti gondolkodás szerinti állatjegyeket hordozza: az orra a tevéé, a füle a bagolyé, a szarva a szarvasé, a hasa a kagylóé, a farka a kígyóé, a tappancsa a tigrisé, a körme a sasé.
A karneváli „forgatag” mellett a kiállítás része egy különleges terített asztal, amelyen a világhírű Herendi porcelán-minta, a Viktória dekor evolúciója tárul a szemünk elé, érzékeltetve a tradíció és innováció együttes jelenlétét. Forgatagot említettünk, s nem véletlenül: a mozdulatlan, merev anyag, a porcelán a maga libbenő könnyedségével, légiességével, a mozdulatlan időbe dermedt és mégis táncoló alakok, a szomorú aktualitást hordozó pestis-doktor maszkos figurák, valódi forgatagot alkotnak. Az embernek az az érzése, hogy mozdulnak is valójában, és amikor a szemünk sarkából visszapillantunk, más a kézmozdulat, mint volt az előbb, más a ruha libbenése, más a mosoly, a meghajlás.
Más: mint az élet maga. Varázslat: mint az élet maga.
szerző: Ráadás Magazin