Amikor megtalál valakit egy szerep
Sokan mondják, hogy
jelenleg Te vagy a színház legfoglalkoztatottabb színésze. Te is így látod?
Én mindig azt éreztem, hogy nagyon odafigyelnek rám, most és
korábban is. Figyelnek, hogy jó feladatokat kapjak, hogy megfelelően le legyek
terhelve, de ugyanakkor bennem ez belső igény is, akkor érzem jól, és formában
magamat, ha ez így van. Akkor érzek magamban egyfajta magabiztosságot, ha
megkínálnak feladatokkal.
Az idei évad
szereplehetőségei kedvezőbbek a korábbinál?
Másfajták. Van olyan szerepkör is, ami teljesen újszerű az
eddigiekhez képest. Mert lássuk be, nekem azért szerencsém van. Kipróbálhattam
magam a vígjátéktól, a zenés darabokon át, a komolyabb drámákig. Valószínűleg
ez azért is van így, mert vidéki színházban dolgozunk, és nagyon sokszínű
repertoárnak kell megfelelnünk. Tudott persze nekem újat hozni ez az évad, ha
csak az Árad a gazságra gondolok, vagy a Vízkeresztre, ezekben a darabokban
mind más oldalamat mutathattam meg.
Melyik szerepben
érzed, érezted a legjobban magad?
Nem akarom elvenni a készülőben lévő előadásoktól a
lehetőséget, ezért nem neveznék meg most egy konkrét előadást. Nyilván van, ami már hozzám nőtt, egészen rövid
idő alatt. Igyekszem a saját gondolataimat, érzésvilágomat, a fizikumomat
alárendelni a szerepeknek. Mindig az éppen adott szerep az aktuális szerelem. Ha
be kellene határolnom magamat, akkor a mostani évadban általában a különböző
darabokban a hős és a gonosztevő között lavírozok szerintem. Azért is
választottam hivatásomként a színészetet, mert ebben benne rejlik az a lehetőség,
hogy sokféle ember lehessek. Ahogy dolgozom, a szerepeim belső magva mindig az
én személyemben rejlik. Az összes szerep valahonnan belőlem indul ki, úgy húzom
magamra, hogy ütköztetem a szerepet a saját személyiségemmel. Ennek az elegye
eredményez egy harmadik személyiséget. Így élünk harmóniában, szimbiózisban.
Bokának lenni
szimpatikus dolog. Egy egyenes vonalú szerep. A többi szereped ilyen
szempontból nem ennyire egyértelmű. Hogy lehet ezt az egyensúlyt megteremteni
más darabokban is?
Ha például mesebeli gonoszt játszom, akkor nagyon
elrajzoltan. Ha nincs meglepetés a figurában, ha első perctől tudod, hogy ez
egy gonosztevő, és nem próbálod meg árnyalni, akkor az egy unalmas fekete-fehér
figura lesz, egy unalmas szerep. Nincs saját igazsága, elintézzük azzal, hogy ő
gonosztevő. A hős esetében, ha a motivációit vizsgáljuk egy színdarabban, akkor
az egy egyenesebb vonal. A gonosznál viszont ezek elmennek egészen szélsőséges
utakba, irányokba is. Nem feladatom a szerepeket így skatulyázni. Van egy
szerep, egy ember, és én megpróbálok mögé állni. Megpróbálom elsajátítani az
észjárását, a gesztusait, a gondolkodásmódját. Biztos van olyan szerep is, amit
megvalósítani kevésbé sikerült, de olyan, amit kudarcként éltem volna meg,
olyan hála istennek nem volt. Gyakorlatilag minden szerepben jól éreztem magam,
pont abban látom ennek a lényegét, hogy sokat játszom. Ki tudok ugrani az egyik
szerepből, át a másikba, izgalmas ritmust ad az életemnek. Jó dolog az is, ha repertoárt
játszunk. Egy héten négy előadás van, a hétvégén pedig jön A Pál utcai fiúk, az
más élményt hoz, más közönséget, feltöltődést jelent, más visszacsatolásokat.
Előtted van még az
Antigoné, Candide, Sirály …
Lesz a Sirályban is egy kisebb szerepem, de a forgatás azt
még felülírhatja. A Candide is izgalmas lesz, másfajta világú előadás készül, ilyen
még nem is volt a színházban. Nagy kihívás lesz elsősorban a nyelvezete miatt. Másfajta
színjátszást igényel, más lesz a komplexitása. A Vízkereszt is ilyen volt. Az én szerepem nem
volt annyira mozgásos, én egy másik perspektíva lettem, ez rendezői koncepció
volt az én figurámmal kapcsolatban. Valójában nekem nem a mozgásszínházi
kvalitásaim, vagy a táncos képességek az erősségeim. Prózai, lírikus szerep az
enyém, ezt emeltük ki, ezt erősítettük. Az Antigoné-próba előtt meg persze eszembe
ötlött, hogy ez egy teljesen más közeg, a közönség, a suliszínház.
Egy ennyire
foglalkoztatott színésznek miért fontos, hogy abba is benne legyen?
Ezt nem élem meg tehernek. Többször voltunk iskolákban, az
nekem is élmény, hogy meghatja az iskolásokat az, amit látnak, megmozdít bennük
valamit. Hiszem azt, hogy nemcsak a foglalkozás erejéig, hanem akár az azt
követő szünetben is. Otthon el tudják mesélni, hogy nem színházban voltak,
hanem hozzájuk ment a színház. Lehet, hogy egy szabad péntek estére nem feltétlenül
ezt a programot tartják a legjobbnak, de a kikapcsolódás mégis számukra az
együtt töltött idő. Fontos, az is, hogy végül eltaláljanak a színházba. Nagyon
jó csapatként dolgozunk egyébként a darabban együtt. Elvileg rendező nélkül, de
például Némedi Árpi kollégámnak nagyon jó meglátásai vannak, az ő személye
emelkedett ki elsősorban. Ő a külső szem, aki az összes jelenetre rálát. Ez
természetesen, organikusan alakult ki. A sértődékenység nem jó tulajdonság, ha
valaki ilyen, az nem fog jól közlekedni a színházi közegben. Mindig tovább kell
haladni, keresni a konszenzust.
Kisebbfajta
szenzációt keltett, hogy filmsorozat készül Brenner Jánosról, és Te játszod benne
a főszerepet.
Itt a színházban castingoltak, a rendező, és a stáb. Épphogy
visszaértem, Budapestről a castingra, mert rossz vonatra ültem fel. Befutott a
vonat Szombathelyre, én is úgy futottam be, utolsóként. Volt egy beszélgetés,
és rá egy kis időre felhívtak, hogy engem ért a megtiszteltetés, engem
választottak. Egykörös válogatás volt, eleve ezt a szerepet szánták nekem. Bár
istenhívő ember vagyok, de nem igazán templomba járó. Úgyhogy nekem ez már egy
felkészülési időszak, megpróbálok közel kerülni a katolikus szokásokhoz. Másrészt
egy érdekes kérdéskört is megnyit az emberben egy ilyen feladat. Mi ezzel nekem
a feladatom, miért talált meg ez a szerep, miért pont engem? Ráadásul nem
játszottam még hasonló szerepet. De nem is ebben rejlik a feladat különlegessége,
hiszen egy pap is ember! Brenner János személyisége, és élete mélyebb
gondolkodásra okot adó történet. Előtte nem igazán ismertem ezt a történetet,
de rám is óriási hatást gyakorolt. Azért remélem azt, hogy ha rám ilyen
hatással volt, akkor majd másokra is az lesz.
Mikor kezdődik a
forgatás?
Hét-nyolc részesre tervezik. Február végén kezdjük forgatni,
Rábakethelyen, Gotthárdon, Szombathelyen, Máriaújfaluban. A forgatókönyvön már
párszor átrágtam magam, már tanulom a szöveget. A szerepeket szombathelyi és
zalaegerszegi színészek alakítják, az nagyszerű dolog, hogy vidéki színészek
filmezési lehetőséghez jutnak, mert ez amúgy nem könnyű, és ritkán adódik. A
forgatás nagyjából májusig, tavasz végéig tart, és a sorozat decemberben kerül
a tévébe. Érthetően ez a forgatás nagy hangsúlyt most kap az életemben, de
emellett gőzerővel készülök a Candide-re, vagyis nagyon sűrű lesz ez a pár
hónap.
A várossal,
Szombathellyel milyen a kapcsolatod?
Én orosházi vagyok, Szentesre jártam iskolába, onnan mentem
Kaposvárra, és úgy jöttem Szombathelyre. Először a karneválszínházon voltam
itt. Szombathely szerintem nyáron a legszebb a sok kiülős hellyel, mediterrán
jellegű, de a táj is gyönyörű, elsőre beleszerettem. Visszamentem az egyetemre,
de tudtam, hogy ha valahova, akkor ide szívesen jönnék. És ez megadatott, mert Jordán
Tamás ötünket szerződtetett az osztályból. Összenőttünk. A városnak nincs olyan
zuga, amit ne ismernék. Sokan rám köszönnek, elbeszélgetünk. A szerelmem Vépen
lakik. Felvették az SZFE-re, most elsőéves. Szóval belaktam Szombathelyt.