A szenvedély és a fájdalom könyve
Elkent angyal, bokacsontnál megrepedt láb, meglékelt dinnye és dagadt
ananász, halálfej és madár, harsogó hatalmas betűkkel felmázolt szavak: AMOR,
CALOR, DOLOR, RUMOR. Hangos üvöltés, nyüszítés és fájdalmas sírás hallatszik,
amikor kinyitjuk a könyvet. Folyót sír egy asszony, szárnyat növeszt az állat,
ajkát csücsöríti egy férfi, vonásai Diegot idézik. Ki másét? Diego Riveráét. Hozzá
szól minden sor. Üvöltés, sírás, nyüszítés és sóhaj. Versek és levelek,
gondolattöredékek. Frida Kahlo csodálatos képzettársításai. Nemcsak ecsettel,
de szavakkal is fest, nyomában fájdalom nő. És szerelem.
„Diego - írja: Semmi sem hasonlít a
te kezeidhez/semmi a szemed/ zöldaranyához. Napokig tele van veled a testem,/
te vagy/ az éjszaka tükre, az erő-/szakos villámlás, a/nedves föld belseje. A
hónaljad/ürege menedékem. Ujjbegyeim/véred érintik. (…)
Frida Kahlo mindent Diego kedvéért csinált. Érte festett, neki írt,
hozzá ment feleségül, tőle vált el, csak hogy újra hozzá mehessen. Élete
történetét olvasva azt gondolhatnánk, úgy volt ő Diegoval, ahogyan azt A két
Frida című képén megfestette, szívük egymáshoz volt kötve. Elszakíthatatlanul.
Frida kisgyerekként
megküzdött a gyermekbénulással, emiatt egyik lába rövidebb volt, kamaszként egy
borzalmas buszbalesetben roppant meg a gerince. Arra a napra egész életében
emlékezett, megfestette, megírta, feldolgozni talán soha nem is tudta. Hogy is
tudta volna! Egy kapaszkodó rúd fúródott át a testén, eltört a medencecsontja,
az összetört lányra egy utas táskájából aranypor szóródott. A mentéskor egy bár
biliárdasztalára fektették. A balesetet túlélte, hosszú hónapokig vasfűzőben
feküdt. Képeit az ágyban festette, a mennyezeten tükör lógott, a hasánál
támaszkodott az állvány. Az orvosok megállapították: soha nem lehet gyereke, de
Frida gyereket akart. Zúzott medencecsontja nem bírta a súlyos terhet, a
források szerint háromszor négyszer is elvetélt, de valójában soha nem adta fel
az álmot, hogy kisbabája legyen. Számos képén örökíti meg a születés csodáját.
Saját világrajövetelét ugyanúgy megfestette, ahogy a halott magzatát, attól sem
riadt vissza, hogy meg nem született gyermekeként Diegot szoptassa egy
festményen. Homlokára égve, harmadik szemként jelenik meg a férfi, máskor régi
táblaképeket idézve polgári párként néznek ránk, a fotók tanúsága szerint forró
szerelem kötötte össze őket. Robusztus férfit látunk, égnek álló hajjal
mosolyog, a törékeny asszony átöleli, hozzábújik, vagy lehunyt szemmel
megcsókolja. Egy hülye kis majmot dédelgetnek, Diego szemében gyengédség,
felesége rá sem hederít a fotósra. Az elemzők úgy tekintenek Fridára, mint egy
forradalmárra, aki kivívta a nők egyenjogúságát. A nőre, aki bajszosan,
összenőtt szemöldökkel néz ránk, testét kifordítja, fájdalmát elénk tárja,
vérzik, vetél, sír és szenved, alakja meglőtt szarvasé, össze-kaszabolt
áldozat, gyönyörű menyasszony, vagy anyja virágzó mellét rágó nagyra nőtt
gyermek. Pedig Frida Diegoért fájt. Érte volt minden ecsetvonás, érte hullt
minden csepp, könny, és vér. Hozzá írt minden szót, még a sikoly is neki szólt,
ami egy idegen öleléséből hangzott fel. Férfiruhába öltözve kényes úri
hölgyekkel, hosszú indián szoknyáiban, virággal a hajában, hason fekve az
ágyban, hogy csak egy szelet látszódott pucér derekából, így marad meg emlékeinkben.
Nem bírták, hát
elváltak. Egy éven át kalandoztak egymás nélkül. Frida mindent eltűrt,
elviselt, egyetlen dolgot nem volt képes az ő Diegojának megbocsátani, azt,
hogy a férfi az asszony testvérébe is beleszeretett. Viszonyuk árnyékában
megroppant, egyre többet ivott, boldogtalan volt és kiábrándult. Lefeküdt ugyan
más férfiakkal, kapcsolatai között volt a híres fotográfus Muray Miklós, akihez
egy évtizeden át kötötték gyengéd szálak, de a Mexikóban menedékjogot kérő
Trockij is, aki nemcsak az asszony főztjéért, de a testéért is rajongott.
Fridából ugyanis áradt az erotika. Fűzőit is színes ábrákkal díszítette, volt
olyan, amelyiken sarló és kalapács vöröslött, másikon szívek és indázó virágok
nyíltak. Élete végén teljesen összetört. Kerekesszékbe kényszerült, lábát
amputálták, ugyan, de még a protézisét is díszessé tette. Piros cipői, rikító
színű ruhái ma múzeumban tanúskodnak egyedi ízléséről.
Diegoval újra
összeházasodtak, és bár nem tudtak elszakadni egymástól, halálukban mégis külön
leltek nyugalomra. A férfi Frida halála után ugyanis újra nősült, de
végrendeletében azt kérte, a festőnő hamvaival keverjék össze az övét. Az új
asszony nem teljesítette akaratát. Frida azt írta napjójában: „Remélem,/ vidám lesz
a búcsú, remélem/nem térek vissza soha – „
Frida Kahlo
(1907-1954)
Coyoacánban született (Mexikó) festőművész, tanár
Férje: Diego Rivera festőművész (házasság: 1929 és 1940)
1930-33: Amerikában élnek, majd visszatérnek Mexikóba
Híres festő válik belőle, a képeiből több sikeres
kiállítást szerveznek. Szülőháza ma múzeum. Életéről filmet forgattak Salma
Hayek főszereplésével.
Képein többnyire saját magát festi, a vele történtekre
reflektál. Tematizálja a női testet. Munkáin megjelenik a szenvedés számos
fajtája. A női emancipáció, a szexuális függetlenség szimbólumává vált, számos
festőművész példaképének tekinti.
Legismertebb képei:
Amit a víz adott nekem (1938), Henry Ford kórház vagy A
repülő ágy (1932), A két Frida (1939)