Film arról, hogy az írás blaszfémia
Mert Virginia Woolf a női egyenjogúság emblematikus alakja.
Aki arról beszélt, hogy a nőnek szüksége van egy Saját Szobára. Ahová
elvonulhat, ahol alkothat, ahol önmaga lehet és hallgathatja szíve legtitkosabb
hangjait. Sokat tudunk róla, hiszen óriási siker volt Az órák. Ahogyan
Meryl Streep lazán beleejt egy csokor kékszínű virágot a vázába és Ed Harris
azt mondja neki, Mrs. Daloway soha nem felejti el, aki látta, ahogy azt sem,
miképpen sétál bele a folyóba az elmaszkolt Nicole Kidman két maréknyi kővel
kabátja zsebében. Én még idézni is szoktam belőle. Az egyik, amikor Streep arról
beszél, hogy a reggeli napfényben az ember tizenkilenc évesen azt hiszi, rá vár
a boldogság, és fogalma sincs arról, hogy az a perc volt az. Vagy amikor a
peronon a Woolfot játszó Kidman üvölt a férjével, hogy ha Richmond és a halál
közül kell választania, az utóbbit akarja.
Kultikus film lett Az órák, ezért is féltem
elindítani a filmes portálon a Vita és Virginiát. Az alkotók okosan a Szerelmünk
története alcímmel csináltak nagyobb kedvet a megtekintéshez. Pikáns
kikapcsolódást ígér, gondolnánk. De a film egyáltalán nem egy a sok gender-tematikájú
mozi közül. Már a szereplőválasztás is tökéletes. Az arisztokrata, nyughatatlan
Vita Sackville-West kicsapongó, önmagát kereső, vibráló Vita, akinek még a neve
is magát az életet jelenti tökéletesen formálja meg Gemma Arterton Virginia
törékeny, magába zárkózó, rohamokkal küzdő, csodás látomásokkal terhelt
figuráját pedig Elisabeth Debicki játssza visszafogottan, elegánsan. A két nő
közt kialakuló kapcsolat bemutatása nélkülöz minden blaszfémiát. Semmi sértő, bántó,
aggasztó nem történik. Leveleket váltanak, amelyeket a kamerába fordulva
mondanak el lélegzetelállító őszinteséggel. Két gyönyörű ember óriási világító
szíve pulzál előttünk, leplezetlenül kívánkozik ki belőlük a szó. Virginia
tintával rója a sorokat, Vita mechanikus gépen pötyögi érzéseit barátnőjének.
Szó szó szó. Szinte alkalmatlan arra, hogy megragadja a valóságot. Vita és
Virginia azonban kísérletet tesz rá, hogy elmondja, szavakkal mondja el, mit
érez. Kapcsolatuk sokáig nélkülözi az érintést, csak levelekben kommunikálnak
egymással. Virginia meggyötört lelke, érzékeny szíve számára feltárul egy
varázsos világ, a szerelem világa, amely indákba kapaszkodik fel a ház előtti
lámpaoszlopra. A filmben ugyanis megmozdul a festmény, fű nő a hajópadló fugáiba,
borostyán lepi el a fotelt, ha Virginia szíve hevesebben dobban. Ez a mágikus
realista ábrázolás egyáltalán nem zavarja a befogadást, sőt erősíti. Szinte
érezzük Virginia sóhajai mögött a vágyakozást. Kettejük kapcsolata íróként is
különleges. Ha Mrs. Woolf ír, egy ikszet rajzol krétával az ajtóra. Füstfelhőbe
burkolózva rója a sorokat. Az ujján megszáradt tinta, körmei feketék a
festéktől. Vita elképesztően sikeres. Regényeit viszik, mint a cukrot. Leonard
Woolf nyomdájában készül a sok sikerkönyv, amelyek ma már aligha tartanak
számot érdeklődésre. Közben Virginia megírja a Mrs. Dalloway-t, a Hullámokat,
a Világítótornyot, és elkezd dolgozni az Orlandón. A világ egyik
legizgalmasabb regénye. Főhőse háromszáz évig él, férfiként jön a világra és
nőként folytatja életét egy háromszázhatvanöt szobás kastélyban, ahol
pompázatos kelmék közt, hosszú hínárként szétterülő hajzuhatagával látjuk,
miképpen szoptatja kisbabáját. Egy különleges mitikussá növelt sors, amelyet
Virginia a kutatók szerint Vitáról mintázott. Vita ízig vérig nő! Sajátja volt
minden női káprázat. Tökéletesen bánt mindazzal, amiről Virginia csak álmodott,
és amit valószínűleg lelke mélyén irigyelt. De nem ez volt a legnagyobb
veszteség, amellyel Vita szerelme átkozta meg. A hiány megtapasztalása, a
teljesség hiánya, az állandó éhség, nélkülözés, és a megvont szerelemből fakadó
szenvedés és fájdalom. Vitának férje van, szeretőket tart, nőket és férfiakat
egyaránt, utazni vágyik, halálosan szerelmes Virginiába, de nem tud neki
megadni mindent. Virginia ugyanis a hűséget vágyja, miközben képtelen
elszakadni Leonardtól, aki meg támasza és vigasza, ápolója, apja és anyja
egyszerre. Minden titkának tudója, aki megérti. Azt, amit mond, azt, amit ír,
de azt is, amire csak félve gondol. Leonard megérti Vitát is, és legfőképp
Ginia érzéseit, ami táplálja a tüzet az íráshoz. A kiüresedés és a fájdalom
legtisztább óráiban Virginia elhatározza regényben állít emléket szerelmének.