Amikor lemegy a függöny
Aztán egyre komorabbak a tudósítások, beszámolók, emberek
halnak meg, mások menekülnek, lakóházakat ér találat, városokat lőnek,
elfoglalják Csernobilt, miközben emelkedik a sugárzás szintje, egy Fekete-tengeri
sziget védői elutasítják a megadást, „fuck you"-t üzennek az oroszoknak, majd meghalnak
mindannyian. Ahogy telnek az órák, majd a napok, egyre rosszabbnak tűnik
minden. Vér, pusztulás, könnyek, halottak, romok, lángok, robbanások,
tulajdonképpen semmi meglepő, egy háború ilyen. Igaz 1945 óta nem volt háború,
Európa békés hely. Persze ez sem igaz teljesen, hiszen a szerb-horvát háború
itt tombolt a szomszédunkban, a román forradalom ugyancsak, és most ismét egy
Magyarországgal határos országban dübörögnek a tankok, süvítenek a rakéták,
ropognak a fegyverek és menekülnek az asszonyok, gyerekek, mert a sorköteles
korú férfiak nem hagyhatják el az országot. Kezdetben úgy tűnik, az oroszok
átrohannak Ukrajnán, aztán lelassul a hadművelet sebessége, az ukránok
ellenállnak, összeszedik magukat, a NATO és az EU fegyvereket küld, és
szankciókat vezet be. Putyin fenyegetőzik, nem tudjuk, mi jár a fejében, mennyi
még ott belül a realitás, és mennyi a paranoia. Mindenki vádaskodik, hajtja a
maga igazát, Putyin agresszor, és egyszerre az Ukrajnában élő oroszok
őrangyala.
Szóval semmi különös, a háború általában ilyen. Aztán este a
lakásban és persze a városrészen, ahol élünk, elmegy az áram. Nincs persze net,
nincs tévé, fények, fűtés sem, hiszen elektronikusan vezérelt. Mobilok
lemerülőben, majd kimegyünk az autóba, járatjuk a motort és feltöltjük, ha úgy
alakul. Benzin még van. Az egész áramszünet vagy másfél óra, de többnek tűnik.
Hiszen nincsen mást tenni, mint gondolkodni. A háborún persze. Tudjuk, hogy
ennek az áramszünetnek semmi köze Kijev elfoglalására tett kísérletekhez, de
mégis. Valahogy furcsa érzései vannak az embernek. Messze vagyunk a
frontvonaltól, de manapság mi is van messze valójában? Semmi. Minden itt van a
szomszédban, az egész világ, a jó dolgok és a rosszak egyaránt. Másnap moziba
megyünk, Kenneth Branagh önéletrajzi ihletésű filmjét nézzük meg, a Belfastot,
amit hét Oscarra jelöltek. A kezdetben békés negyedet nemsokára szögesdrótok
szabdalják fel, torlaszok, felrobbantott autókból, felszedett utcakövekből. Fosztogatás,
robbantások, betört ablakok, elüldözött családok. S itt még csak nem is népek,
nota bene testvérnépek állnak szemben egymással, hanem protestánsok és
katolikusok. A film záróképében feliratok jelennek meg: Azok emlékére, akik itt
maradtak. Azok emlékére, akik elmentek. Azok emlékére, akik meghaltak.
Szólhatna mindez az orosz-ukrán konfliktusról, szólhatna a szerb-horvát
háborúról, szólhatna a magyar 56-ról. Szólhatna egész Európáról, a Földről, az
emberiségről. Ebben a három mondatban minden benne van.
A színházban Barta Lajos
Szerelem című darabja megy éppen, ami közvetlenül az első világháború kitörése
előtt játszódik. Egy 1955-ben kiadott szövegváltozatból idézek, harmadik
felvonás vége.
Szalayné: Na
papa, sokat sétáltál?
Szalay:
Sokat sétáltam. Kitűnő volt máma a társaság. A kollégák mind ott voltak.
Tizenegyen sétáltunk.
Szalayné:
Örülök papa, hogy ott jó teneked.
Szalay: Te
mama! Tudod, hogy mi jutott az úton eszembe?
Szalayné: Na
mi papa?
Szalay:
Sohasem látom már erre menni azt a szép, fess katonát!
Szalayné:
Nem, már soha nem jár erre az a katona.
Szalay: Nagyon
szerettem azt a katonát.
Szalayné: Az
egy nagyon kedves, szép fiú volt.
Szalay: Vajon
miért nem jön már sohasem erre az katona?
Szalayné: Elhelyezték
az ezredét, papa.
Szalay: Nem
is tudtam.
Szalayné: A
háború.
Szalay: Persze
… a háború!
Szalay: Mama!
Szalayné: Mit
akarsz papa?
Szalay: Mama
te sírsz? Ne sírj mama!
Szalayné: Nem
sírok papa.
Függöny.