A Pál utcától az Aréna utcáig
Mindig izgalmas, mindig érdekes, mindig újszerű, mindig
élményközpontú, amit ilyenkor bemutat. A helyszín ezúttal annyira nem volt
különleges, mint például mondjuk egy cirkuszi manézs, hiszen az órát a
gimnázium laborjában tartotta meg, az apropó azonban igen. A 10.B osztály
néhány nappal korábban megnézte a Weöres Sándor Színházban A Pál utcai fiúkat,
s ezúttal Orosz Róbertet, aki a darabban Rácz tanár urat alakítja, hívták meg
vendégnek, hogy a bemutatók, kísérletek során kommentálja, egészítse ki a
látottakat.
Az óra során különféle tantárgyakat, különféle témákat
vettek célkeresztbe a diákok, tanáraik és Rácz tanár úr segítségével, amelyek
valamilyen módon mind szerepelnek a darabban, vagy éppen az eredeti Molnár
Ferenc regényben. Először természetesen az irodalom került terítékre
Szentgyörgyváriné Kovács Éva tolmácsolásában, a regény hátterét, az író
személyét, a helyszíneket vette végig a diákokkal játékos formában. Rácz tanár
úr pedig a regény eredeti helyszíneinek végiglátogatását ajánlotta újdonsült
diákjai figyelmébe. A regény, és a darab szereplőinek névéhez táruló
asszociációk is érdekes szempontokat vetettek fel, mire gondolunk, ha kimondjuk
például Geréb, vagy csupa nagy betűvel, Nemecsek nevét. A darabban szereplő
dalokból is gyakran hangzott el idézet, árnyalva és megmutatva a musical
regénytől való különbözőségeit.
A kérdésre, hogy Orosz Róbert szeret-e ifjú közönség előtt
játszani, a színész egy Weöres anekdotával válaszolt, miszerint amikor
megkérdezték az amúgy gyerekverseket is jegyző költőt, hogy szereti-e a
gyerekeket, ő azt válaszolta: „Jaj, nagyon! Nem.” Abban maradtunk, hogy az
ifjúsági előadások egészen más hangulatúak, mintha felnőtt közönség ül a
nézőtéren.
Ezt követte a klasszikus lángfestési kísérlet, s amíg erre a
tanárnők előkészültek gyorsan négy csapat alakult, természetesen Pál utcaik,
Vörösingesek, Szív és Aréna utcaiak néven, akik egymással versengtek egy
keresztrejtvény kínálta kérdések megoldásával. A lángfestést minden csoport
maga hajtotta végre. Nagy megnyugvásunkra, sikerrel, Kovacsics Bernadett
tanárnő irányításával.
Kiderült egy kérdésre az is, hogy az előadáson Rácz tanár úr
néha fizika, néha kémia órát említ, ez van a szövegkönyvben, de valójában
természetrajz órán vesznek részt a Pál utcai fiúk. A matematika órán, a
darabban viszont a Csónakosnak feltett, lottószelvényekhez kapcsolódó, valószínűség
számítási példa megadott megoldása teljesen téves, a helyes képletet a tanárnő
fel is írta a táblára. Szó esett a papírból készült naplóról, amit a jelenlévő
diákok koruk alapján nem ismerhetnek, nekik a Kréta program jutott, és annak
izgalmáról is, amikor régen a tanárok valahol felütötték a naplót, véletlenszerűen
kiválasztva a felelőket. Megtudtunk fontos információkat a gittről, amely az
olaj és a firniszalapú ragasztók körébe tartozik, s nedvesen kell ugyan
tartani, gyúrni folyamatosan, de nem a legjobb ötlet rágni, mert mérgező anyagokat
is tartalmaz. Beszélgettünk még a verkliről, ami csak a regényben kap
hangsúlyos szerepet, szó lett volna még a pálmaház kapcsán egy kis botanikáról,
hangtanról, és a barikádok színpadi mozgatása kapcsán a súrlódásról, de ezekre
már nem igazán maradt idő, hiszen megszólat az óra végét jelző csengő. Azért
még néhány szó esett Rácz tanár úr, azaz Orosz Róbert fiáról, Orosz Mártonról is,
hogy hogyan viseli a szerepléssel járó népszerűséget.
Az óra véget ért, az élmény minden bizonnyal megmaradt, s
nemcsak a színházi előadásé, de ezé a különleges óráé is, amely időnként Rácz /
Orosz tanár úrnak is tudott meglepetést okozni. Lásd például: matematika.