ugrás a tartalomra

Amikor egy lakókocsi váratlan dolgokra képes

2022. április 24.
A Candide látványos, mozgalmas előadása méltán siker, nemcsak a színház falain belül, de a magyar színházi életben is, amely elismerően szól a helyenként formabontó, átértelmezett, újrahangszerelt és színpadra alkalmazott Voltaire regényről. Az előadás terének, díszletének tervezője Schnabel Zita, aki ezúttal kérdéseinkre válaszolt.

Schnabel Zita pályája nem a hagyományos módon  a Képzőművészetiről, vagy Kaposvárról indult látványtervező diplomával, hanem a MOMÉ-ról, művészetelméleti, és média design tanulmányokkal. Számos rendezővel, számos nagysikerű előadásban dolgozott együtt. 2020-ban kapta meg a Theaterpreis Hamburg, német nyelvterületen fontos színházi díjat, amivel a virágzó hamburgi színházi életben az évad legjobb teljesítményeit ismerik el. A legjobb díszletért járó díjat Bodó Viktor, A kastély című előadásának teréért kapta.


Hogyan határozná meg önmagát, ha csak néhány mondatban lenne erre lehetősége?

Alapvetően színházi embernek gondolom magam, ezen belül pedig tervezőnek. Számomra az egy szemléletbéli különbség, hogy tervezőként az ember díszletben gondolkodik, vagy egy nagy egészben, azaz előadásban. 

Schnabel Zita - Candide olvasópróba / Mészáros Zsolt

A Candide díszletének, az előadás terének kitalálásakor, megépítésekor mennyire kapott szabad kezet a rendezőtől, vagy mindez egyfajta közös gondolkodás végeredménye?

Pepe (Nagy Péter István, a darab rendezője. a szerk.) a Candidot először a Stalker csoporttal tervezte megcsinálni, még évekkel ezelőtt, egy valódi lakókocsival járva az országot. Ez a projekt végül nem valósult meg, az ötlet viszont továbbra is izgatta, ezért, amikor újra elővette, és behívott engem a gondolkodásba, elmondta, hogy van egy ilyen egy lakókocsi koncepció, de bizonytalan benne, hogy jó ötlet-e? Nekem viszont nagyon tetszett, és sok lehetőséget láttam benne. Volt egy szakasz, amikor úgy éreztem, mintha kifejezetten szerette volna, ha lebeszélem erről, de én meg igyekeztem olyan ajánlatokat hozni, amik újra behúzzák őt ebbe a koncepcióba, és végül–néhány kanyar után-már mindketten ezen az úton akartunk tovább menni. 

Az eredeti koncepcióhoz képest menetközben történt-e lényegi változtatás, vagy csak apróbb, gyakorlati jellegű módosítások, esetleg az sem?

Miután leütöttük, hogy lakókocsi legyen, én igyekeztem minél több dolgot belepakolni, ami teljesen szürreális egy lakókocsiban, hogy minél több helyszínt, kontextust tudjon jelenteni a tér, meglepetéseket tartogasson, és időnként akár el tudja felejteni a néző, hogy egyébként van a térben egy lakókocsi alakú tárgy. Tehát az alapelem egy hétköznapokból ismerős valami, de közben kifordul a valóságából, és váratlan dolgokra képes. 

Candide / Mészáros Zsolt

Mit jelent az Ön olvasatában maga a lakókocsi?

Utazás, úton levés, útkeresés, mi a célom?, hová tartok? - ezek a hívó szavak, gondolatok jutnak eszembe Candide, azaz egy fiatal fiú felnövés történetéről, aki keresi a helyét a világban. Candide története egyfelől egy világkörüli út, de még inkább egy mentális bolyongás, egy hanyatló világ felfedezése. 


Tett olyan javaslatot a rendezőnek, ami befolyásolta az előadás koncepcióját, a megvalósítás egészét?

Könnyen lehet, hogy történt ilyesmi, a rendezői és a tervezői koncepciók egy jó munka során összeolvadnak. 

A színészekkel való közös munka elégedettséggel töltötte el? Különös tekintettel, hogy nagyrészt fiatalokkal dolgozhatott együtt.

Teljesen mindegy, hogy ki hány éves, ha nyitott a színész, és szeretne dolgozni, és még bízik is a stábban, akkor jó munka lesz belőle, és hát ez egy nagyon-nagyon jó csapat volt. 

Candide / Mészáros Zsolt

Jelentős szakmai díjat kapott 2020-ban Németországban. Hogyan befolyásolta ez a tény a további pályáját?

Sajnos még több felkérésre kell nemet mondanom, mert az idő nem lett több.

Milyen előadásokon dolgozik jelenleg?

Jelenleg Kelemen Kristóffal dolgozom az Örkény színházban, illetve Bodó Viktorral a Vígben. Pepével legközelebb a Radnótiban dolgozunk együtt. 

 

szerző: Ráadás Magazin