Bereményi kalappal és kalap nélkül
A Bereményi kalapja című film sajátos alkotás. Egyszerre fikciós és dokumentarista, egyszerre a valóságot képezi le, s beszél egy múltról, amely bizonyos kor fölött mindannyiunké, de az övé különösképpen. Leginkább azért, mert az ő szövegein keresztül átértékelődik, átszűrődik a saját személyes sorsunk, történelmünk is. Sőt a filmjei például, az Eldorádó, a Megáll az idő, a Csapd le csacsi!, vagy a Made in Hungária sokkal inkább maga a történelem az egykorvolt (egykorvolt?) valóság, mint amit a történelem könyvekben olvashatunk, vagy a korabeli híradókban láthatunk, újságokban figyelemmel kísérhettünk. Bereményi Géza nemcsak egy, a nagy generáció meghatározó személyisége, de mai fiatalokat is megérinti, az ami leginkább azzal a szóval jellemezhető, hogy olyan „bereményis”. A róla szóló film pedig mi más lehetne mindezek után, mint egyfajta időutazás. 56, a 70-es, 80-as évek és a rendszerváltás utáni állapotok.
A róla készült egész estés portréfilmben Tóth Barnabás kérdezi folyamatosan Bereményit, mint rendezőkolléga, és mint egykori gyerekszínész. A filmben persze a sok zene és filmrészlet mellett megjelenik szinte minden olyan barát is, akik hjatással voltak Bereményire. (És akik még élnek.)
Talán nem véletlen, hogy szinte mindenki, aki ír a filmről kiemeli azt a jelenetet, amikor Bereményi konyhájában ülve láthatjuk azt, hogyan születik meg egy Bereményi-dal. A szemünk előtt készülő dal lett egyébként a film főcímdala is. Tulajdonképpen nem is a dalok, a filmrészletek, a barátok elmondott történetei, a Bereményivel folytatott beszélgetés az igazi kuriózum, hanem az, ahogy a színészek, és velük Bereményi újrajátszanak bizonyos jelenetket, történéseket. A fiatal Bereményit ilyenkor Tóth Barnabás filmrendező alakítja. Ami nyilván nem véletlen, hiszen az Eldorádó című filmben Tóth Barnabás gyerekszínészként már eljátszotta Bereményi szerepét.
Bereményi Géza portréját sok zenész, színész, rendező és író egészíti ki, rajzolja meg, a teljesség igénye nélkül megemlíthetjük Bagó Bertalan, Cserhalmi György, Cserna-Szabó András, Gödrös Frigyes, Jánossy Lajos, Járai Márk, Ónodi Eszter, Sőth Sándor, Can Togay nevét. A film láthatunk hat videóklipet, amelyekben fikciós jelenetek keverednek össze régi híradófelvételekkel, és játékfilmek jeleneteivel. Az Illegalitásban című dal alatt pedig ismert politikusok képeire montázsolt Bereményi Géza-fotók jelennek meg, amint a Szovjetunió egykori politikusaival fog kezet, vadászik vagy integet. A megoldás technikailag nem, de szellemiségében a Forrest Gump című filmet idézi.
Szombathelyen is sokan voltak kíváncsiak a filmre és Bereményire, akivel Fűzfa Balázs beszélgetett. A közönségtalálkozón Bereményi például elmondta, számára mennyire új helyzet volt, hogy mint színész vesz részt egy forgatáson, különös tekintettel arra, hogy milyen érzés volt saját magát eljátszania. Most munkájáról egy regényen dolgozik, amely az Én egyetemem címmel fog megjelenni. A filmről elmondta azt is, hogy nem az ő ötlete volt, a rendező kérte fel, és kért engedélyt a forgatásra.
A Bereményi kalapja értelemszerűen nem Eldorádó szintű és mélységű munka, de nem is az a műfaja, és a célja sem ugyanaz. Viszont érdekes utazás Bereményivel, afféle nagy utazás, (akkor is, ha az nem Bereményi film), amelynek a végén kicsit keserédes mosollyal áll fel a néző a székéből, és indul újabb utazásokra.