Amikor billen a kanapé

2011. május 19.
Friss, fiatalos, provokatív - a (friss, fiatal, provokatív) alkotók szándékai szerint ilyen lesz a WS Színház Dühöngő ifjúság-előadása, amelyet bérleten kívül láthat majd a közönség.

Nagy Cili az évad elején azzal a nem titkolt szándékkal érkezett Szombathelyre, hogy nemcsak játszani, hanem egyszer rendezni is szeretne.

Azóta láthattuk-láthatjuk őt a Jó pálinka itassa magát című mindennapi iróniában , aztán - figurában, testben, hangban-hanghordozásban! - a fölismerhetetlenségig elmaszkírozva A kis Lord-előadásban, legújabban pedig a Heltai Jenő-Mohácsi János-féle Naftalinban lép színre estéről estére. Ha A kis Lord méretes Mrs. Partiggle-je az elnehezült, vérszomjas jótékonyság jókora megtestesülése, akkor a Naftalin dr. Szakolczayné Terkája a legkarcsúbb nádszálkisasszony, aki valaha láttunk. Pardon: asszony - ráadásul a kikapós fajtából. (Aki nem ismer lehetetlent - hiszen dugóhúzót tart számolatlanul a retiküljében.)

Amikor éppen nem sámlira áll a színpadon, hogy kényelmesen és hatásosan megcsókolhassa szív-szeretője száját - akkor Nagy Cili mostanában a színház földszinti stúdiójában a Dühöngő ifjúság próbáit vezényli. Máris rendez - és ehhez a határokat feszegető, emberpróbáló vállalkozáshoz sikerült megnyernie másokat is. Nem csak Jordán Tamásnak és a fiatal színész-kollégáknak tetszett az ötlet: Müller Péter zenét, Kelemen Zoltán dalszövegeket ír az előadáshoz - amelynek létrehozására elkülöníthető pénz persze nincsen. Úgyhogy abból főznek, amijük viszont van: odaadásból, kíváncsiságból, bizalomból, szakmaszeretetből, tanulásvágyból, tehetségből és sok energiából.

Cili - mint elsőelőadásos rendező - kifejezetten olyan darabot keresett, amelynek szerepei nagyjából a saját kortársainak valók. Így esett végül a választása John Osborne kultikus drámájára, a Dühöngő ifjúságra, amelynek szövegéből ráadásul - kis gondolkodás és több fordítás összevetése után - Alison katonatiszt-apjának mondatait is kihúzta. (Főleg, hogy korábbi Dühöngő ifjúság-bemutatókat - közülük talán a legemlékezetesebb Rudolf Péter rendezése, Kaszás Attilával és Eszenyi Enikővel - elemző-értékelő írásokban úgyis többször fölbukkant az a fölvetés, hogy az apa fölösleges ballaszt az előadáson.) Az alaptörténet szerint az egyetemet végzett, de piaci árusként dolgozó 25 éves Jimmy Porter minden dühét a trombitáján és a feleségén, Alisonon vezeti le, aki egy Indiában szolgált katonatiszt lánya. Amikor Alison - babával a hasában - elköltözik, szenvedélyes viszony szövődik Helena (Alison barátnője) és Jimmy között. Aztán Alison mégis visszatér. Az Osborne-drámából 1958-ban film is készült, Richard Burtonnel a főszerepben. A perspektíva nélküli, lázadó ember jelképévé lett ez a Jimmy Porter.

Cili számára itt és most nem feltétlenül a düh és a lázadás, hanem a - szélsőséges helyzetekben megmutatható - játék a legfontosabb. Szándékai szerint a szombathelyi Dühöngő ifjúság fiatalos lesz, friss és provokatív: az előadás tétje az, hogy a közönség tud-e egyszerre sírni és nevetni, ha megnézi.

A rendkívül izgalmas személyiségként - izgalmasan megírt szerepként - jellemzett Jimmy Portert ezúttal Poppre Ádám, Alisont Alberti Zsófia, Helenát Lévai Tímea játssza. A nézőnek viszonyítási pontként , vagy mérlegként, egyensúlyként felkínált barát, Cliff szerepében Szabó Róbert Endre lép színpadra - ahol alapvetően végig a káosz uralkodik. Előbb karácsony van, aztán farsang - ez is rendezői, egyúttal dramaturgi újítás: mert mindig ünnep idején robbannak az érzelmi bombák. Cili közvetlen munkatársa, Kiss Borbála díszlettervező minden létező tárgyat (bútort, kelléket) összeszedett, amit csak a raktárban talált - és ami illik az átmeneti állapot -koncepcióhoz. A lakásbelső olyan, mintha a lakók most költöztek volna be, vagy mindjárt mennének tovább. Igen ám, csakhogy így - észrevétlenül - egy egész élet leélhető.

Amikor kedden délelőtt a stúdióban folytatódik a munka, az összetört Alison éppen visszatér. Poppre Ádámnak az az ötlete támad, hogy mi volna, ha a hanyattesett kanapét egyetlen lendületből állítaná vissza a helyére: egyik lábbal a támlára, a másikkal az ülőhelyre - billen, puffan és kész. (Kipróbálják, működik.) Cilinek fontos a közös munka: hogy a színészek jól érezzék magukat abban, amit csinálnak. Azt mondja, izgalmas tanulási folyamat ez számára is. Korábban például meg volt győződve arról, hogy türelmetlen típus - most meg rájött, hogy tévedett. Kis türelemre nekünk is szükségünk lesz: a Dühöngő ifjúság az új évad elején kerül a közönség elé.

 

szerző: forrás: Vas Népe (szerző: Ölbei Lívia)
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.