ugrás a tartalomra

Beszélgetés az újságírókkal

2012. március 7.
Lehetne persze „könnyebb” darabokat is játszani – lamentált Jordán -, de ha nincs Jeles vagy Mohácsi-rendezés, akkor nincs a szombathelyi társulatban Trokán vagy Kiss Mari sem, ugyanis a színészek szakmai kihívásokra is vágynak…

A fotóspróba előtt és ruhapróba közben rendezett kedd esti szombathelyi sajtóankét apropója, hogy hírül vigyük a világnak, a Weöres Sándor Színház méltán lehet büszke a Szentivánéji álom című előadására, ugyanis beválogatták az idei POSZT versenyprogramjába. Pukkermukker és társai tehát biztosan ott lesznek a 2012-es Pécsi Országos Színházi Találkozón, ami nem kis teljesítmény – hangsúlyozta Jordán Tamás is – hiszen közel 200 előadás közül lett az egyik kiválasztott.

Évente Magyarországon közel 600 színpadi mű születik, minden színház két előadást jelölhet az országos szakmai megmérettetésre. Az eddigi gyakorlatnak megfelelően a mostani válogatásban a 2011. március 1-je és a 2012. február 28-a közötti bemutatók vehettek részt. Lőrinc Katalin táncművész, Rockenbauer Zoltán művészettörténész, valamint a Színházi Kritikusok Céhe képviseletében Zappe László színikritikus és Bicskei István színész-rendező-koreográfus alkotta a zsűrit, akiknek közel kétszáz színpadi előadás közül kellett kiválasztaniuk a legjobbakat. A XII. Pécsi Országos Színházi Találkozón (POSZT) (a június 7. és 16. közötti fesztiválon) hét nagyszínpadi és hét stúdiószínházi előadás száll majd ringbe. (Keretes anyagunkban közöljük, ki mindenki verseng majd a legjobb címekért.)

Ahogy Jordán Tamás a sajtóbeszélgetésen kifejtette, a POSZT-on való részvétel bizonyítja, jó formában van a társulat. Annak ellenére, hogy például Mohácsi János Szentivánéj-rendezése Szombathelyen erősen megosztotta a közönséget. Azok közül ugyanis, akik klasszikus Shakespeare-bemutatóra jöttek, többen már a szünetben csalódottan távoztak, mások (ahogy a szakma is) rajongtak érte. Hasonlóképpen a nemrég bemutatott darabjukat, Jeles András Zarándokénekét sem mindenki díjazza.

Lehetne persze „könnyebb” darabokat játszani – lamentált Jordán -, de ha nincs Jeles vagy Mohácsi, akkor nincs a társulatban Trokán vagy Kiss Mari sem, ugyanis a színészek szakmai kihívásokra is vágynak. Ezért is van nehéz dolga egy színházigazgatónak, mert roppant nehéz eltalálni a jó műsortervet, hogy a közönség ízlésével is találkozzon, és a társulat szakmai igényeit is kielégítse.

Milyen színházat kellene csinálni?

Ahogy Jordán kifejtette, az elmúlt évek tapasztalata, hogy a szombathelyi közönség rendkívül heterogén. A megalakulásunk előtti időkben az MMIK-ban működött a Márkus Emília bérlet, 400 férőhellyel, ahol kihalással lehetett új bérlethez jutni. Czenki Zsuzsáék a legjobb magyarországi előadásokat hozták el, ez a négyszáz ember mindent látott, ami az élvonalban volt, színházilag annyira művelt és igényes közönség volt, mint Budapesten a Katonáé.

Körülbelül ezren járnak az MSH zenés előadásaira, tízes nagyságrendben más vidéki színházakba. Egy nyolcvanezres városban mindössze 1500-an jártak tehát rendszeresen színházba, a többiek egyáltalán nem, közel 78. 000 ember színház-szűz. Nekik úgy kell a műsortervet összeállítani, hogy megnyerjék azt a négyszáz igényes nézőt is, úgy, hogy közben azokra is gondoljanak, akik még életükben egyetlen előadást sem láttak.

Sosem késő: jegyeket-bérleteket vegyenek!

Jordán közölte: minden hazai teátrum tele van aggodalommal, hogy lesz-e pénzük az embereknek színházra. A miskolci Nemzeti Színházban nem mertnek 1250 forintos ár fölött jegyeket árulni, mert félnek, hogy többet már nem tudnak színházra áldozni.

A tavaszi szezonban Szombathelyen körülbelül 2800 bérlet kelt el, tehát még most sem késő, az első bemutatók után is lehet csatlakozni, hiszen egy-egy darab a premier után még hónapokig műsoron marad.

A szombathelyi Weöres Sándor Színház tavaszi szezonjának első bemutatója most pénteken lesz, Háy János: Rák Jóska, dán királyfi című tragikomédiáját (premier március 9-én) játsszák, ami Ivo Bresan zseniális Paraszthamletjének sajátos átirata. A sztori egy termelőszövetkezet kollektívájáról szól, akik a Hamlet bemutatójára készülnek. Ezt követően a nagyszínpadon Móricz örökérvényű regényadaptációját, a Rokonokat láthatjuk majd (premier március 14.), amit Jordán Tamás rendez. Májusban tűzik műsorra Valló Péter rendezésében Moliere Nők Iskoláját, majd Béres Atilla rendezésében a kirúgott topmenedzserekről szóló Top Dogs című sikerdarabot, ami egy szórakoztató pszichokomédia. (A tavaszi bérletek ára a WSSZ-ben: hétfő esti, kedd esti, szerda esti és szombat délutáni előadásokra 8.000 Ft csütörtök esti, péntek esti és szombat esti előadásokra 9.000 Ft)

Mintha csak egy éve…

A sajtótájékoztató záró aktusaként Jordán Tamás megerősítette a hírt: igen, pályázik a szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatói posztjára, amit nemrég, a februári közgyűlésen írtak ki. A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező nem tudja, lesz-e kihívója, csak azt érzi, bár kezdetektől fogva, közel öt éve igazgatja a szombathelyi színházat, most van az első olyan év, amikor végre tényleg színházként, nyugodt körülmények között dolgozhatnak az új épületben.

 

 

 

 

szerző: forrás: nyugat.hu