ugrás a tartalomra

Stekovics Gáspár: Képpel írott színház

premier: 2021. december 29.
A festészettől a fotózáshoz átpártolt Stekovics Gáspár egyszerűségükben is szép művészportréi a színházi világ jellegzetes és még széles körben felfedezésre váró arcait mutatja be.

STEKOVICS GÁSPÁR: KÉPPEL ÍROTT SZÍNHÁZ

Stekovics Gáspár: Képpel írott színház

könyvbemutató

A festészettől a fotózáshoz átpártolt Stekovics Gáspár egyszerűségükben is szép művészportréi a színházi világ jellegzetes és még széles körben felfedezésre váró arcait mutatja be, elsősorban szombathelyi, kőszegi színházi együttlétek alkalmából. Steko képeiről nem megdermedt alakok, hanem hús-vér személyek néznek vissza ránk.

Képpel/Írott/Színház a címe Stekovics Gáspár második fotóalbumának, amely rászolgál címére: lehet szavak nélkül is írni. Az alkotó legutóbbi kötete, a tavalyi év első felében megjelent Képpel/Írott/Táj a Balatonnak állít emléket: képeslapra illő tájfotók mellett Szigligeten és egyéb Balaton-parti helyeken készült művészportrék sorozata olyan alkotókról, akik valamilyen szinten kötődnek a tóhoz. Stekovics új albumának tematikája azonos előző munkájával, ezúttal is kortárs művészek arcvonásait, csak közelről látható ráncaikat, szemük mélyét kutatja. A lencse, amelyen keresztül vizsgál, ezúttal a színház. "Az előző könyv tervezője, Budai Tamás vetette fel az ötletet, hogy még 2015-ben készítsük el a folytatást. Vannak kapcsolódási pontok a két kötet között, a forma is hasonló, jó egyben látni a fotóimat" - mondta el a Népszavának az alkotó, aki habár képzőművészként nem került kapcsolatba a színházzal, magánemberként megmaradt nagy színházbarátnak. Új kötete is a Colorcom Kiadó gondozásában jelent meg, ők igény szerint alakítják a példányszámot, de könyv például az Írók Boltjában és egyéb könyvesboltokban is elérhető.

A legjobb fotóművész a festőművészek között, és a legjobb festőművész a fotóművészek között, szokta magáról humorosan mondani Stekovics Gáspár. A képzőművész már jó néhány éve fényképezőt ragadott, azóta védjegyévé váltak portéképei. Munkáit ismerősei figyelemmel kísérhetik a Facebook közösségi oldalon is, de képei számtalan más felületről, lapok hasábjairól és önálló tárlatokról is visszaköszönnek. Színészportrék címmel éppen a nyáron állították ki munkáit Znamenák István színész-rendező fotóival közösen a Kőszegi Várszínházban. A helyszín szimbolikus volt, hiszen Znamenák tavaly is rendezett Kőszegen, a közeli Szombathelyen élő Stekovics pedig ezúttal is figyelemmel kísérte az alkotófolyamatot a próbák legelejétől a bemutatást követő pillanatig. Természetesen közben szüntelenül kattintgatva kis kompakt Nikon gépével. Többek között az ott készült művészportrék is bekerültek a Képpel/Írott/Színház című kötetébe, akárcsak a szombathelyi Weöres Sándor Színház Alföldi Róbert által rendezett Makrancos Katájának dokumentációja.

A többség számára Steko becenéven ismert alkotó fotóalbuma, ha már a színházat állítja középpontba, sorsszerűen egy megkerülhetetlen színpadi jelenséggel indul, akiről új közös filmjük kapcsán Mészáros Márta filmrendező azt mondta, "ő nem egy színésznő, hanem egy zenekar: az összes hangszeren játszik". A közelmúltban nyolcvanadik születésnapját ünneplő Törőcsik Mari az album első fotóján hétköznapi, szinte jellegtelen viseletben ül lábát keresztbe fonva velemi háza kerti padján. Régi szemüvege és bejáratott sapkája ismerős kellék, akárcsak jóságos nézése, meleg mosolya. A Nemzet Színésze azt írta a kötet előszavául, hogy boldogság számára, hogy Steko kötetébe belelapozva nem pusztán szép és jó képeket láthat, hanem az is feltárul, hogy valójában mit gondol a fotós azokról, akik kamerája előtt állnak. A következő oldalpáron szereplő kép, amely a Nemzeti Színház két volt igazgatóját, Jordán Tamást és Alföldi Róbertet ábrázolja együtt, az egyik "modell" szerint némileg rácáfol erre. "Robi kicsit szándékosan eltúlozza a gesztust, tudja, hogy tudom, mit érez ő velem kapcsolatban" - írta Jordán a kép alá. Az egykor a Keménykalap és krumpliorr Lópici Gáspárját alakító Szilágyi István - aki a kötet borítóján a szerzővel közösen is szerepel - hiperrealisztikus portrén jelenik meg, kócolt haja, ráncolt arca, mély és barátságos nézése túlmutat a sematikus jellemzésen. A puszta vizuális tartalom mellett a színházi hangulat megfestését segítik elő Esterházy Péter és Spiró György a kötetben helyet kapó szövegrészletei is.

Számomra az abszolút remek fénykép az, amelyik a néhai Maár Gyula filmrendező és felesége, Törőcsik Mari szerelmének állít emléket. "Az élet eleinte csupa ígéret, illúzió és hit" - áll Maár utolsó filmjéből, a Töredékből vett idézet a kép alatt. A fáradt tekintetű Maár a fekete-fehér képen éppen újságot nyit szét egy kávézóban, a jobb oldali felvételen pedig Törőcsik figyeli távolból. Féltőn, szemében szomorúsággal, beletörődéssel és az elmúlt szépre emlékező boldogsággal. A két egymáshoz illesztett felvétel nagyon emberi, hiteles. Jól elkapott pillanatban készült kép három legendás filmrendezőről, Makk Károlyról, Szabó Istvánról és Mészáros Mártáról is. A színészportrék közül a kevésbé "elkoptatott" arcok - a teljesség igénye nélkül: Czukor Balázs, Sodró Eliza, Balogh János, Huszárik Kata, Fekete Linda - is jól festenek. Az olvasó legnagyobb vesztesége Alföldi Róberthez kötődik, a sokoldalú művész portréjából egy rossz nyomdai megoldás miatt sajnos egy rossz helyen félbevágott arc lett. A fotó az alatta lévő Jordán Tamás tollából származó gondolat szerint hű képet fest Alföldiről: Jordán szépnek, töprengőnek, felelősségteljesnek és aggódónak véli pályatársát. Kár, hogy a kötetet fellapozó szemlélő erről nem győződhet meg a kép alapján, de ha az interneten megtalálja a felvételt, valóban igazat fog adni Jordán meglátásának. Sajnos a kötetben elszórtan találhatóak olyan Steko-portrék is, amiken nem kel életre az arc. Sem Mácsai Pált, sem Hámori Gabriellát nem ismernénk fel, de a csupán egy lámpafény által megvilágított Für Anikó is csak nyomokban emlékeztet magára.

A Képpel/Írott/Színházban azok is újraélednek, akik már az égi társulatban játszanak. Margitai Ági szemei csak úgy csillognak Stekovics Gáspár képén, Hollósi Frigyes pedig az egyik képen keserű humorral szemléli saját mását, egy másikon pedig fejét fogva ül egy padon. Apró jópofaság: imádott kutyája pórázának végét nem kezében tartja, hanem cipőjére húzva őrzi. Ehhez hasonló, felszín alatti tartalmat kereső jellegű képek ízléses összerendezése Stekovics Gáspár albuma. Csak azt sajnálhatjuk, hogy tucatnyi művész, társulat kimaradt a válogatásból. Ők már csak a remélt folytatásban kapnak helyet.

Mészáros Márton - Népszava, Szavak nélkül írni (2016. január 11.)

 

A beszélgetést vezeti: dr. Fűzfa Balázs irodalomtörténész

Közreműködik: Alberti Zsófi, Kálmánchelyi Zoltán, Trokán Péter

Időpont: 2016. április 4. 18 óra

Helyszín: Weöres Sándor Színház, Krúdy Klub

A belépés ingyenes.

 

 

Vonatkozó cikk:

Ilyen amikor a színészek szavak nélkül beszélnek hozzánk - Önnek mit mondanak?