ugrás a tartalomra

Színházszerda - A kulisszák mögött

premier: 2021. december 29.
A Weöres Sándor Színház régi/új sorozata most betekintést nyújt az előadásokon túli világba is. Havonta más és más színházi háttérszakmával ismerkedhetnek meg az érdeklődők a Café Frei színpadán.

SZÍNHÁZSZERDA - A KULISSZÁK MÖGÖTT

Színházszerda - A kulisszák mögött

A Weöres Sándor Színház régi/új sorozata most betekintést nyújt az előadásokon túli világba is. Havonta más és más színházi háttérszakmával ismerkedhetnek meg az érdeklődők a Café Frei színpadán.

 

Időpont: 2015. október 21. 17 óra

Helyszín: Café Frei

Aki kérdez: Kálmánchelyi Zoltán

Vendég: Jenei Ágnes kellékes, 2015. évi Holdbeli csónakos-díjas

A belépés ingyenes.

 

JENEI ÁGNES KELLÉKES

A kellékes neve ritkán szerepel a színlapon. Pedig a díszlet- és jelmeztervezővel szorosan együttműködve a színpad látványvilágát árnyalja munkájával. Egy jól kiválasztott személyes tárggyal pedig segíthet a színésznek egy alakítás megformálásában.

Az olvasópróbától a bemutatóig, majd utána minden este részt vesz az előadások létrejöttében. Részletes jegyzetet készít a szövegkönyvben felbukkanó tárgyakról, azokat felkutatja, beszerzi vagy elkészíti. Felel a kellékek meglétéért, megszervezi a tárgyak használati rendjét, karbantartja őket; pontosan tudja, hogy az előadásban mi mikor hol van. A kellékes munkája nagy munkabírást követel. Ha próbák előtt 1, előadás előtt legalább 2 órával halk matatás hallatszik a kulisszák mögül, tudható, hogy a kellékes már dolgozik. Előadás után sem hagyhatja el egyszerre a színpadot: összegyűjt, mosogat, számol, ellenőriz, rendez.

Ági szegedi. Kevesen tudják róla, hogy franciatanár. Kellékesként dolgozott Budapesten a Radnóti Színházban. A kecskeméti Katona József Színház menedzser-asszisztense és Kecskemét Város Önkormányzata francia referense volt; Zalaegerszegen először egy művészeti boltban dolgozott, majd a Madárfa Waldorf Iskola iskolatitkára lett. Színházunkhoz 2011-ben debütált, a Pygmalion színpadra állításánál segédkezett súgóként.

A francia nyelv- és irodalomból is táplálkozó stílus-és arányérzéke segíti, hogy elegánsan oldódjon meg az a sokszor felmerülő kérdés, mi számít kelléknek, s mi az, ami már a díszlet vagy a jelmez része.

Ági biciklivel rója a várost, és régiségboltokban kutat, hogy égszínkék szódásüveget találjon Az üvegcipő Siposának asztalára. Szikvizessel tárgyal, hogy ezek az üvegek mindig friss spriccel legyenek feltöltve az előadásokra. Pirotechnikussal egyeztet, hogy a Szent György és a Sárkány tüzei pontosan aludjanak ki végszóra, hogy Maugli fáklyája könnyen és biztonságosan meggyújtható legyen a kulisszák mögött. Étteremmel, szakáccsal egyeztet, hogy milyen sült legyen az asztalon, ami megfelel a szövegkönyvben írottaknak, és a színész is tudjon evés közben érthetően könnyen beszélni.

Az interneten böngészi, hol lehetne beszerezni a rendező által megálmodott jacuzzit Vitéz Mihálynak, és megtalálja: felfújható, hordozható, fűthető.

És felkutatja a Vitéz Mihály előadás olajoshordóit is, amin a csatazenék hallhatók. Kikísérletezi, hogy a dobverők milyen fából lesznek a leghosszabb élettartamúak; mint ahogyan Irma egyszerű anyósnyelv trombitáját is hetekig hangolta, addig és akkorát vágott le ollóval a papírcsíkból, amíg a tökéletes hangzás létre nem jött. Amikor fesztiválokra, vagy külföldre megyünk, minden tárgy a nagy kellékes ládába kerül, hogy minden hiánytalanul, a legjobb formában játsszon akár Svédországban is. S mindezeket úgy intézi, hogy a kellékre tervezett költségvetésből jusson és maradjon is.

Eberhard Streul: A kellékes címmel írt darabot, eredeti címe: Josef Bieder sikernapja. Ma Jenei Ágnes kellékes sikernapja van.

Színházunk dolgozói és színészei szavaztak, és Holdbeli csónakos-díjban részesítették őt az elmúlt évadban végzett munkája elismeréseként.

M. Kapornaki Rita írása Jenei Ágnesről