ugrás a tartalomra

A médiaipar boldogtalanjai – filmen a Czukor Show

2010. március 29.
Vasárnap este teltház előtti díszbemutatón debütált Dömötör Tamás új filmje Szombathelyen. A stábban Árpa Attila mellett társulati színészek, növendékek, szombathelyi arcok és hangok. Új, magyar és szombathelyi: a dráma drámájáról, a televízió kibeszélős műsorainak mészárszékéről.

Kibeszélőshow-ba oltott dráma, esendő lelkek kamera előtti haláltánca, avagy tragikomédia arról, miként falják fel a média cápái a naiv kishalakat. – Ez a Czukor Show, Dömötör Tamás vadonatúj nagyjátékfilmje, amely tükröt tart a kukkoló médiafalók és a lelkiismeretlen dráma-gyártók elé. Szombathelyen nem ismeretlen a film alapja: Döme fanyar humorú, formabontó színházi darabja 2007-ben a Kamara Savariában debütált, majd a frissen megalakult Weöres Sándor Színház is repertoáron tartotta. Az előadás számtalan pozitív kritikát kapott, az Országos Színházi Találkozón a legjobb férfi és női epizódszereplő díját nyerte el, a VOLT-on a leghatásosabb darabnak járó elismerést is megkapta, a Vidor fesztiválon pedig Szabados Misi Imrebélája aratott. Döméék a „kamerával való visszaélés hiteles történetét” vázoló mozit tavaly forgatták le, és az idei, 41. Magyar Filmszemlén mutatták be először. Az egész estés nagyjátékfilmmel a szombathelyi közönség most vasárnap elsőként, az országos forgalmazás előestéjén, egy díszbemutatón találkozhatott.

„Ma rendbe hozom a családomat!”

A történet szerint – ahogy a sajtóanyagban is olvashatjuk - egy országos televízió délutáni „kibeszélő” show-jába érkezik egy fiatal nő, aki rég látott bátyját keresi, a nyomdász fivér, annak labilis élettársa, a hiszékeny szerető és az élettársba szerelmes főbérlő. A téma: „Ma rendbe hozom a családomat!” Czukor Milán műsorvezető és az egész stáb azt hiszi, ez a felvétel is pont olyan lesz, mint a többi. Hiszen ők mind nagyon profik. De nem számolnak azzal, hogy vendégeik (áldozataik?) nem azok. És egy ajándék rosszul sülhet el… Maga a kibeszélő-show csak az érem egyik oldala, a másik oldalon ott látjuk a televíziós mészárszék dolgozóit: a szórakoztatóipar arcait, a producert és a stábot. Döme két tragédiát mutat be egyszerre – egy szerelmi háromszöget és a „dráma drámáját", vagyis azt, hogy az átélt szörnyűség miként lesz árucikk és médiaesemény, ha a kényelmetlen „utóhatásoktól” megszabadítják a befogadót.

A premier után, a szombathelyi közönségtalálkozón

Döme a Czukor Show-t először filmforgatókönyvként írta meg, az ötlet eredendően nem színpadra, hanem filmre született. Alapja saját élménye - mesélte a rendező a közönségtalálkozón. Egy ízben a TV előtt ülve szem és fültanúja volt annak, ahogy egy kibeszélőshowban addig gyötörnek egy anyát, amíg beismeri, korábban megölte saját csecsemőjét. Dömét mélyen felháborította, ahogy a „vágóhídon” két étkezés között emberéleteket visznek terítékre: „ezt az élményt írta ki magából”. A Czukor Show témáját Füst Milán „Boldogtalanok” című drámája adta, azonban az eredeti műből csupán egy mondatot tartott meg. A „sztorit” Füst Milán is „Az Est” egyik 1913-ban megjelent számában találta, a bulvárhírek között.

A forgatás mindössze tizenegy napig tartott, a stúdiójeleneteket négy nap alatt rögzítették, hat kamerával. Csonka Szilvi elmesélte, mivel járt, hogy rá csak a második forgatási napon került sor: hogy a szerepének megfelelő állapotban kezdhessen, egy napon át a sírás határán kellett tartania magát. Péter Katának azon túl, hogy a show elejétől a vásznon van, azért is könnyebb volt a dolga, mert mint elárulta, bármikor könnyedén elsírja magát. (Ennek hitelességéről több ízben a filmben is meggyőződhetünk.) Mátis Inez producer megjegyezte, nagyon frappánsan folyt a forgatás, egyedül az autós jelenetekkel küszködtek, hőségben és csúcsforgalomban nem volt egyszerű.

Czukor Balázs, a film egyik (egyben névadó) főszereplője elárulta, Dömével egy valódi kibeszélőshow forgatásán is jártak. Figurájának megformálásához leginkább a Mónika show szolgált alapul, és szerepe szerint egy tiszta, erkölcsös műsorvezetőt kellett hoznia (aki a magas lóról ítél meg eleveneket és holtakat). A színpadi változathoz képest nem változott a karaktere, attól eltekintve, hogy a filmben kapott egy keretet, mögé tették a családját.

Árpa Attila elmondta, bár már nem dolgozik kereskedelmi tv-ben, a törtető, gátlástalan producer szerepét mégis mintha rá öntötték volna. De nem saját magát alakította - jegyezte meg mosolyogva - a valósághoz képest, barátságosabb arcot mutatott.

A mozi egyébként 110 millióból készült, hozzávetőlegesen harmadannyiból, mint egy átlagos magyar nagyjátékfilm, és 40 fős statisztériát működtettek benne.

Visszhangok

Az állófogadáson pár sajtozó-koktélozót is kifaggattunk, a véleményükre voltunk kíváncsiak. A filmről mindannyian elismerően nyilatkoztak. (Komolyan!) A többség leginkább a színészek teljesítményét és hitelességét emelte ki. A többiről győződjenek meg saját maguk…

szerző: szilva