Kortárs német dráma a kamarateremben
Reginald Rose drámája, a tárgyalóteremben játszódó Tizenkét dühös ember fontos bemutatója a ma már több mint tízéves WSSZ-történetnek (benne a kétkedés lavináját elindító esküdt szerepét Zayzon Zsolttól Kulka János vette át Szombathelyen). A szerző ott valóban zárt formát választott: bár a közönség azt érezheti, hogy a döntéshozatalra ítélt esküdtekkel együtt be van zárva az idő előrehaladtával minden értelemben levegőtlenebbé váló szobába, a döntés felelőssége mégsem a nézőé. Közben pedig az esküdtek személyes sorsa is megvillan; mintegy magyarázva az attitűdöket és az érvelést.
Az ügyvédből lett német kortárs szerző, Ferdinand von Schirach ennél többet is, kevesebbet is ad: mást. A forma (a műfaj): zárt tárgyalás. A színházi konvenciók változásának is betudható (de persze nem csak annak), hogy a Terror-előadások végén tényleg a néző mondja ki a végső szót: jól döntött-e a vádlott, amikor lelőtte azt a repülőgépet, amely 164 utast és egy aktív terroristát szállított; ezzel a súlyos döntéssel megmentve azt a 70 ezer embert, aki abban a stadionban tartózkodott, amely fölé a gépet a terrorista navigálta.
Mérhető-e az emberi élet számokban? Összevethetők-e ezek a számok? Mennyi a „sok”? Mennyi a „kevés”? Schirach első színpadi művét, a Terrort 2015-ben egy időben mutatta be a Deutsches Theater Berlin és a Schausspiel Frankfurt. A dráma azóta jelentős nemzetközi karriert futott be, az ősbemutatót követő évben a budapesti Katona József Színház is műsorra tűzte, elsőként Magyarországon.
A WS Színház Márkus Emília Termében február 8-án lesz a premier. Ön dönt! Dönteni muszáj – de lehet-e jól? Csehov Három nővérének hívószava a vágyakozás („Moszkvába, Moszkvába”), vagy – kicsit máshonnan nézve – a döntésképtelenség. A WSSz következő nagyszínpadi produkciója ez a Csehov-klasszikus lesz, Réthly Attila rendezésében február 15-én. Ványa bá is drukkol nekik.