ugrás a tartalomra

Móricz szerint a házasság, avagy elsárkányosodott feleségek

2015. október 11.
B.Török Fruzsina alkalmazta színpadra Móricz Zsigmond művét, melyet Koltai Róbert rendezett a Weöres Sándor Színházban. A két egyfelvonásos komédia a múlt század 30-as éveinek lenyomata.

Az asszony beleszól

A díszlet, a jelmezek tökéletes hátteret festenek a 30-as éveknek. Pesti bérház, gatyák a gangon száradnak. Lavór állványon, porcelán vizeskancsóban víz a mosakodáshoz. Élmény nézni a részletesen kidolgozott lakást, mely támpontot ad a szereplők anyagi helyzetére. Nézelődés közben szemet szúr a szemmagasság feletti kis szellőzőablak. Vajon lesz-e szerepe a cselekményben?

Fiatal házaspár, a férj egész nap zugújságíróként fut a hírek után, az asszony főzi az ebédet, ellátja a háztartást. Kálmánchelyi Zoltán, a későn hazajáró férj, és Varga Dóra, az otthonülő asszonyka - mai szemmel azonnal feltűnik az átlagnők kiszolgáltatott társadalmi helyzete napjainkhoz képest. A feleségek eltartottként mindenben férjüktől függnek, alkotó, kreatív énjük elnyomva, napjaikat túlnyomórészt a négy fal között töltik, emiatt frusztráltak.

A komédia hangulata elüt a szokványos, sötét ecsetvonásokkal festett móriczi világtól, annyira könnyed a humora, melynek csúcsjelenete a hajnalban hazatérő férj mulatságos esetlenkedése. Mégsem egy könnyű darabot kapunk, beárnyékolják a megélhetéssel kapcsolatos feszültségek és a féltékenység. Ami alaptalan vagy valós? Kinek hisz a néző, igazak a férj helyzetet kimagyarázó gesztusai vagy sem? Mindenki döntse el maga a szereplők hanghordozásából, gesztusaiból, testbeszédéből. Kálmánchelyi Zoltán hihető a folyton pörgő, jóadag csibészséggel megáldott férj szerepében, Varga Dóra pedig igazán meggyőző házsártos "házi sárkány". Tanulság: a szerelem mindenre orvosság.

 

Rab oroszlán

Változik a díszlet, kissé drágábbak a bútorok, a korábban csupasz csillárra lámpaernyők kerülnek, már festmény lóg a falon, eltűnnek a száradó gatyák. Középpolgári miliő. Akár az előző jelenet folytatása is lehetne a történet húsz év múlva. A szerelem rutinszerű homlokcsókokká fakult, a bika (elnézést, oroszlán) már csak ritkán támad. Gyermek nincs. Koltai Róbert szenzációs az idősödő hivatalnok szerepében - valahogy pont ilyennek képzeljük a fáradt hivatalnokot. Bálint Éva teljesen egyenrangú partner feleségként. Hatalmas gratuláció a nem könnyű, hosszú szöveg remek tolmácsolásáért.

Míg az előző jelenetben a férj nyomoz, itt a feleség. Szinte gestapós kihallgatási módszerekkel zaklatja férjét, vaslogikával keresi a legapróbb hibát „vallomásában". Amikor azt hiszi, bebizonyította a férj hűtlenségét, kemény lépésre szánja el magát...

Kitartó szeretet, bosszú és megbánás, érzelmi hullámvasút.

Móricz tíz évvel első feleségének öngyilkossága után írta ezt a művét, amely önéletrajzi elemeket tartalmaz. Miként alakulhatott volna közös életük, ha párja nem dobja el magától életét?

A darab több kérdést vet fel: meddig terjed felelősségünk társunkért? Mennyire tud kivetkőzni magából egy ember, ha megcsalják, vagy azt hiszi, megcsalják? Szabad-e pálcát törni mások felett, főként, ha az illető egy köztiszteletben álló írófejedelem?

A Weöres Sándor Színház idei évada két nagyon erős előadással indult: A kriplivel és a Játszd újra, Sam!-mel. Ennek fényében kíváncsisággal vártuk a Móricz művet! A darab végig fenntartotta az érdeklődést, helyenként humoros volt, a díszlet, jelmez, játék, rendezés profizmusa borítékolta a sikert. Mennyire más Koltai-alakítás volt ez a mostani, mint a múlt évadbeli Én és a kisöcsém?!

szerző: Vaskarika (Szerző: Dart)