Rendkívülinek ígérkezik a Home Bank
Alapesetben az olvasópróba nyitórituáléja, hogy a rendezőasszisztens kiosztja a névre szóló példányokat. Van a szerző, van a dráma – kortárs vagy klasszikus -, van a szereposztás. Ezt mind tudni, amikor elstartol a munka.
Átír, szétír
A WS Színházban azonban nemegyszer előfordult már, hogy az olvasópróbán még nem volt példány: a Mohácsi János-féle próbafolyamatok többnyire így kezdődnek (a kivétel éppen a legutóbbi előadás, a Vőlegény), aztán közös munkában születik meg a szöveg, elválaszthatatlanul az előadástól. Mohácsiék általában „szétírnak” és átírnak – vagyis megvan az alap, amitől aztán el lehet rugaszkodni, méghozzá radikálisan.
Kívülállás nincs
Czukor Balázs is hozott már létre a WSSZ színészeivel olyan előadásokat, amelyeknek volt hasonló „ugródeszkájuk” (Hamlet, Mágnás Miska), ráadásul imponáló eredménnyel. (És nem lehet megállni, hogy ne gondoljunk a jóság titkait kutató, csöndesen álmodó szombathelyi Miskin hercegre, aki A félkegyelmű-előadásban Czukor Balázs által égett bele az emlékezetünkbe. Miskin: Czukor Balázs.)
De Balázs azóta „átállt a másik oldalra”, bár ez az állítás sem egészen pontos. Rendező, de „nem úgy”. Miközben nagyon pontosan érzi és éli a színházat, a kreatív tartalékok mozgósítására, gondolkodásra inspirálja munkatársait. A szabadságnak olyan légkörét teremti meg a próbákon, hogy kívülállóként sem lehet „kívül maradni”.
Az üres tér benépesül
Most a Home Bank című előadás próbafolyamatának első fázisában vagyunk, ez egy látszólag álmos és süppedős szombat délelőtt. De se nem álmos, se nem süppedős. Balázs és munka/társa, a képzőművész Surányi Nóra kemény, ütős ötlettel érkezett meg (érkezett vissza) Szombathelyre. Pillanatnyilag annyi biztos (vagy csak egy kicsivel több), hogy a cselekmény bankban játszódik. Sorban érkeznek az ügyfelek: mind azzal a bizalommal, hogy itt majd megoldódnak a gondjai. Óriási téma, aktuális téma; aktualizálás nélkül: a bank – mint érvényes világmodell. Erre való a színház: hogy modellezze az életet, így szembesítsen vele.
Jaj, nagyon jó itt!
Az első, akivel összefutunk, Kazári András, aki kaposvári színészhallgatóként kapott meghívást Szombathelyre. András egyáltalán nem ismeretlen a Vas megyei közönség előtt: a celli Soltis Színházban nőtt föl, innen röppent ki, ide jár vissza.
– Jaj, nagyon jó itt! – üdvözöl ragyogó, jellegzetes, kisfiús mosolyával. – Olyan, mintha az egyetemi munka folytatódna.
Alberti Zsófinak másképpen nem újdonság a „Czukor-módszer”, ő játszotta Marcsát a Cudar világ-előadásban (ez volt a speciális szombathelyi Mágnás Miska-változat.) Akkor sem kizárólag Marcsa érdekelte, hanem az előadás egésze: mert mélyen köze volt hozzá, része volt benne.
Egy körben
A szombathelyi próba helyszíne a stúdió. Van asztal, de inkább kört alakítanak: egyenrangú felek beszélgetnek, színészek, rendező, dramaturg, asszisztens – és így tovább. A szerepkörök nagyjából megvannak. Orosz Róbert lesz a bankigazgató (bankfiókvezető), felesége Fekete Linda. A „pultosok”, akik kis „fülkéikben” fogadják a mindent meggyónni kész ügyfeleket: Bálint Éva, Csonka Szilvia, Kazári András.
Az ügyfelek valószínűleg több karakterben is feltűnnek majd. Az biztosnak tűnik, hogy Alberti Zsófi és Endrődy Krisztián az előadásban eljátssza azt a házaspárt, amely – mi másért – hitelért folyamodik valamelyik professzionális pultosnál (hogy milyen konfliktus zajlik a háttérben, arra lehet tippelni). Kontúrt kapnak a figurák, alakulnak a konfliktusok.
A profik
Egy előadás voltaképpen sosem „Velencében” vagy a „bankban”, hanem a színpadon játszódik. Komplex világ épül. Test, hang, szó, kép – akár videó is – együtt, egymás összefüggésében beszél valamiről, amit muszáj lesz továbbgondolnunk. Ez persze nem jelenti azt, hogy a játékosoknak – akik ezúttal társszerzők is – nem kell, teszem azt profi bankosként viselkedniük.
Premier bérleten kívül, januárban: a Home Bank hitelt ad az álmainknak. Az ügyfelek úgyis mi vagyunk.