Vadon(at) új köntösben A dzsungel könyve
Most végre a szombathelyi közönség is találkozhat a művel a Weöres Sándor Színházban március 21-én, méghozzá egy varázslatos látványszínházi köntösbe bújtatva.
– A Pesti Színházban 17 évvel ezelőtt színre vitt A dzsungel könyve című darabban színészként vettél részt, így nyilván van rálátásod, hogy miben különbözik majd a szombathelyi Weöres Sándor Színházban március 21-én debütáló darabod a Pesti Színházban játszottól?
–Nagyon sok különbség lesz a két produkció között, hiszen a díszletek és a formai megjelenítés is egészen mást ígér. Újszerű megközelítést kívántak meg egyes karakterek is, és a látványvilág tekintetében is tartogatunk meglepetéseket, utóbbit három videoprojektor közvetíti majd. Jómagam közel háromszázszor játszottam a darabot a Pesti Színházban, így volt lehetőségem a szövegértelmezés újításán is gondolkodni: rendezőként a budapestitől eltérő megoldásokat kerestem. Azt gondolom, ezektől a változtatásoktól is izgalmas lesz a szombathelyi produkció.
– Jordán Tamással való kapcsolatod egészen a Merlin Színházig nyúlik vissza. Hogyan jött az ötlet, hogy az általa igazgatott színházban rendezd A dzsungel könyvét?
– Korábban volt egy saját társulatom, amely Atlantis néven futott. Vendégtársulatként léptünk fel a Merlinben egy Oidipusz-feldolgozással. Az előadásnak pozitív visszhangja és fogadtatása lett, ezért Tamás felajánlotta, hogy legyünk a Merlin Színház állandó társulata. Onnantól kezdve a nevünk Atlantis Színház, a Merlin Színház társulata lett. Ami A dzsungel könyvét illeti, korábban már dolgoztam a Weöres Sándor Színházban: Jordán Tamással együtt állítottuk színpadra a Szakmák Színháza előadássorozatot. Nyáron Tamás azzal az ötlettel állt elő, hogy jó volna végre egy családi darabot is bemutatni Szombathelyen, olyasmit, ami több korosztályt képes megszólítani, és több évadon átívelő táncprodukció keretén belül valósítható meg. Ekkor javasoltam neki A dzsungel könyvét. Nagyon tetszett neki az ötlet, ezért már nyáron tervezni kezdtük az előadást.
– Novemberben castingot írt ki a színház. Milyen szempontok alapján válogattatok a jelentkezők közül?
– A Weöres Sándor Színháznak nincs saját tánccsapata, A dzsungel könyve viszont elképzelhetetlen táncosok nélkül. Ez volt az ok, amiért táncosok számára válogatást tartottunk. A darabban szereplő színészekre is osztottunk táncos szerepeket, majd ezt követte két olyan casting, amely kimondottan a tánckar verbuválására fókuszált. Bodor Johannával, a produkció koreográfusával nem csupán a technikai képzettséget tekintettük szempontnak, hanem azt is, mennyire felelnek meg a táncosok a színpadi jelenlét kívánalmainak.
– Bodor Johannával most először dolgoztok együtt. Sikerült megtalálni a közös hangot?
– Természetesen. Most először dolgozunk együtt, de a Pesti Színházban előadott változatban ő volt Imre Zoltán koreográfus asszisztense. Innen már jól ismertem őt.
– Mauglit a legtöbben barna bőrű, sötét hajú karakternek képzelik. Ehhez képest Balogh Jánosra, a szőke, kék szemű színművészre osztottad Maugli szerepét…
– Nos, a mi előadásunk esetében a történet nem Indiában fog játszódni, habár az eredeti történet valóban egy indiai faluban zajlik. A Folyó, a Vizek és a Vadon istene olyan mitológiával fonja körbe a cselekményt, ami nem az indiai kultúra sajátosságát tükrözi, hanem egy egészen más, fiktív kultúráét. A produkció ennek megfelelően nem indiai, hanem egy dzsungelben élő, kitalált kultúrájú törzs közegébe ágyazódva kerül színpadra.. Ebben a felállásban pedig egyáltalán nem kötöttség, hogy Mauglinak indiai kinézetűnek kell lennie, így lehet a főhős világosabb bőrű, szőke és kék szemű.
– Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást a próbák során?
– A musicalekhez mindig meglehetősen óvatosan közelítek, mert azt tapasztaltam, hogy az e műfajban megkomponált előadásokban rejlő gondolatiságot, emberi kapcsolatokat és érzelmeket gyakran háttérbe szorítja a színpadi látvány, ahogy én szoktam mondani: a csilivili. A dzsungel könyve azért kedves a szívemnek, mert mély érzelmi töltésű emberi kapcsolatok mutathatók meg általa. A legnagyobb kihívás számomra: olyan előadást színre vinni, amelyben úgy van jelen a látvány, hogy az nem húzza vissza az emberi kapcsolatok kimunkáltságát.
– Szerinted mitől lehet ekkora sláger mind a mai napig A dzsungel könyve?
– Nagyon megragadó, szerethető, drámai történet, elragadó és fülbemászó Dés-zenével. A férfivá válás története, amely sokunk életével mutathat analógiát.
– Balut annak idején Reviczky Gábor játszotta a Pesti Színházban, amolyan Marlon Brandos rekedtséggel. Mennyiben különbözik ettől a szombathelyi Balu karaktere?
– Nálunk Szabó Tibor játssza Balut, aki inkább tenor adottságokkal rendelkezik. A mi esetünkben a színészválasztás sokkal inkább az emberi habitust, illetve a színészi karaktert vette figyelembe. Tanító, mester – ilyen a történetbeli Balu, ehhez pedig Szabó Tibor emberi karaktere rendkívül közel áll.
– Vérnász, 39 lépcsőfok csak néhány azon előadások közül, amelyeket 2013-ban rendeztél. Milyen feladatok várnak rád a közeljövőben?
– A dzsungel könyve után Budapesten tanítok a Magyar Színházi Akadémián, a hallgatókkal itt alkotunk közösen egy vizsgaelőadást, amit majd májusban adunk elő. Ezt követően A dzsungel könyvét visszük át Békéscsabára. Nyaranta – most már a harmadik éve – összművészeti kurzust tartok, nem lesz ez másként idén sem, aztán ősszel ismét a Pesti Magyar Színházban, valamint Pécsett fogok rendezni.
Vonatkozó cikk: