Vitéz Mihály és Makrancos Kata a 40 legfontosabb között
Vitéz Mihály (Weöres Sándor Színház, Szombathely, rendező: Béres Attila)
Székely Csaba a kortárs erdélyi élet reménytelenségét bemutató Bányavidék-trilógia után a román-magyar közös történelem egyik izgalmas személyiségét, Vitéz Mihályt veszi górcső alá, de nem annyira a történelmi személyiséget, sokkal inkább a nagyravágyó, magasra jutó, majd hatalmasat bukó vezető időtlen alakját tárja elénk. Béres Attila rendezése minderre még rátesz egy lapáttal, és pimaszul, de fergeteges humorral aktualizálva teljesen kortárssá teszi ezt a 16. századi történetet. A remek alakítást nyújtó Bajomi Nagy György Vitéz Mihályában egyszerre elevenedik meg az egykori oláh vajda, korunk jakuzziban fürdő, bunkó vállalkozója és a bármely korban kitermelődő, kisstílűen gátlástalan politikus.
Makrancos Kata (Weöres Sándor Színház, Szombathely, rendező: Alföldi Róbert)
Alföldi Róbert rendezése egyszerre remek komédia és végtelenül keserű, szomorúan aktuális előadás: Katából (Bánfalvi Eszter) az előadás végére megalázott, egyéniségét vesztett, beszélő játékbaba, robotba oltott guminő lesz, egy olyan, erőalapú világban, ahol a szabályokat a férfiak diktálják. Neki éppen az a Petruchio (Bányai Kelemen Barna), akinek ekkorra már egyetlen szerethető pillanata sincs, aki a Semmiért kéri az Egészet, mint a Szabó Lőrinc-versben, anélkül, hogy ezt a zsarnokságot lenne miért megbocsátani.
A folytatás itt és itt olvasható!
Vonatkozó cikk:
2015 negyven legfontosabb előadása
2014 negyven legfontosabb előadása